söndag 9 april 2017

Tolv månader - Ett helt år!

11

i dag är ingen vanlig dag, för i dag är Tovas allra första födelsedag, hurra - hurra - hurra!

sedan sist har Tova lärt sig både att ställa sig upp själv och att gå, helt utan problem. Jag var nästan säker på att det skulle hända före ettårsdagen och se - några veckor före vågade hon släppa taget och tulta på själv! Hon är stadig och snabb och tar inte sälla med sig grejer mellan olika rum och gör mig gråhårig när jag letar efter dem, ehe. Nu när hon lärt sig gå så kryper hon knappt alls längre, endast när hon är trött. Så underligt hur fort vi har vant oss med att hon helt enkelt går, ändå.

förra gången skrev jag om Frökens humör, men det har faktiskt lugnat ner sig rejält på sista tiden. Hon har blivit mycket bättre på att vänta och att liksom acceptera olika saker. Fortfarande kan hon bli mycket upprörd, främst om hon är trött, men vem tusan blir inte det? Hon har dagit in dagsvilan rejält, nu sover hon max en timme en gång om dagen, som tur är har hon börjat sova mycket bättre om nätterna just nu, så det är ju bra.

13

vi har varit mycket utomhus nu när det varit lite varmare och torrare och Tova verkar trivas bra. Hon reppar gräs, smakar på kottar och vill promenera längs infarten. Bäst är det förstås om kattkompisarna är med, hon blir alltid väldigt glad när hon ser dem. Hon har också börjat härma olika läten, brummar som en bil och skäller som en hund. Vi kan också fråga "vad säger vovven?" och hon svarar "bvuff bvuff", så gulligt!

hon har börjat spela på läpparna och dansa till musik. Ber vi henne göra musik så börjar hon skaka leksakerna som skramlar eller slå två saker mot varandra. Hon kan klappa händerna och har även lärt sig att spotta ut. Inte så kul när hon spottar ut samma tugga mat fyra gånger, svårt att hålla god min i det skedet. Hon har även börjat busa, leker ofta tittut, lägger saker på huvudet för att vi ska skratta åt det och springer runt med kuddar framför ansiktet (farligt!).

så till den sedvanliga tandrapporten: ännu har inga fler tänder kommit fram, utan hon tuggar fortfarande på med sina åtta tänder. Det verkar inte vara något problem alls!

12

4 kommentarer:

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).