söndag 9 april 2017

För ett år sedan (pt. 4).

1ks

efter att hela igångsättningsdagen hade passerat började både bebisen i magen och jag må dåligt. Det togs beslut om att det skulle bli ett akut kejsarsnitt, efter ett förlossningsarbete på sexton timmar. Jag rullades till ett operationsrum och fick mediciner, så minnena är lite luddiga just här.
Snittet gjordes, det ruskades och bändes och efter ett högt slurpande ljud hördes hennes skrik. Det var inget högt och klart skrik, utan ett dovt ljud. Jag minns att jag reagerade på det, trodde att alla bebisar skrek likadant. Jag fick se henne och röra henne, det första jag sa var "hej, lilla tjockis" och barnmorskan som var med skrattade. Sedan rullades jag ner till uppvaket och Sami tog bebisen och fick sitta med henne, tills personalen tyckte att hon andades för hastigt. Vi hade en jobbig start, både hon som ny i världen och jag som ny mamma (och Sami som ny pappa).

nu kan du som orkat hålla dig, läsa förlossningsberättelsen här.

hon har funnits hos oss i ett helt år i dag, vår Tova. Vi har haft jobbiga dagar, gråtit och svurit, men också haft mycket roligt. Ju äldre hon blir, desto roligare är hon! Så smart, stark och envis. Hon som viftar med armarna till musik och älskar att leka med strumpor. Hon som kan bli så arg, så vi inte förstår hur en kan vara så liten och besitta så stora känslor och skratta så hon gråter när hon busar. Det har varit ett långt och känslosamt år, men också det kortaste året vi någonsin upplevt.

älskade vän, vad vi är glada att just du kom till vår lilla familj.

2 kommentarer:

  1. "hej, lilla tjockis" hahahah <3<3 alltså åh, stort grattis på ettårsdagen för er alla!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var ju så! Hon vägde nästan ett kilo mer än de uppskattat via ultraljudet ;D tack så jättemycket! <3

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).