måndag 6 mars 2017

Inför en hypotetisk förlossning.

fr111

om jag blir gravid igen och står inför en förlossning, vad är mina tankar om det?

till att börja med tänker jag mig så här: att jag väntar tills bebisen själv vill ut, om det inte tar alldeles för lång tid och jag mår alldeles för dåligt. Går vi långt över tiden och inget verkar hända så kanske jag möjligen går med på igångsättning, men troligast är att jag vill planera kejsarsnitt i sådana fall. Jag blev igångsatt med Tova (BF+2) och det var hemskt. Det var cirka det värsta jag någonsin gjort. Jag fick ingen "kick" av det och det slutade med känslor av värdelöshet och akut kejsarsnitt.

fr1

mina tips till mig själv till en eventuell nästa förlossning:

- se till att personalen läst ditt förlossningsbrev
- lita på dig själv, lita på kroppen och lita på barnet
- säg till om du vill vara ifred, du känner dig kvävd om du är omgiven av andra för mycket
-  hitta dig själv i värkarbetet, lyssna inte för mycket på barnmorskorna
- rör på dig, prova olika ställningar, byt om det inte känns bra

och

- fotografera eller be någon fotografera ofta
- gråt om du vill gråta, det är okej och ingen kan säga att det inte är det

fr2

jag kanske hade känt annorlunda för min förra förlossning (alltså ej självhat och värdelöshet) om tiden efter hade varit bättre. Om vi inte legat på olika avdelningar. Om informationen varit konsekvent. Om vi fått vår "festbricka". Om inte personalen behandlat oss som barn. Om jag fått tillräcklig smärtlindring. Allt sådant. Jag håller alla tummar och tår för att en eventuell nästa förlossning får fler pluspoäng än minusar.

2 kommentarer:

  1. Wow. Så bra. Jag tror jag själv att det skulle vara skönt att bara göra det igen för att göra det som jag vill. Leda sin egen förlossning på något sätt nu när man vet hur man reagerar. Fint inlägg! Bra att peppa sig själv så :) bra där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack så mycket! Ja, precis så tänker jag med - det är ju svårt att göra första gången i och med att det ju faktiskt är första gången!

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).