torsdag 9 mars 2017

Elva månader.

11m

elva månader har passerat sedan Tova stressades ut i den här kalla, hårda världen (nej, jag är aldrig dramatisk)! Nästa månad blir hon ett helt år! Ofattbart hur fort tiden går samtidigt som det känns som att vissa dagar är gjorda av sirap.

sedan sist har det inte hänt så mycket stora grejer riktigt än, men Tova har förfinat konsten att gå runt rum längs väggarna. Hon är väldigt stadig och håller inte egentligen i sig för att hon behöver stöd längre, hon är dock väldigt försiktig och vill gärna ta det säkra före det osäkra. Mycket bra, tycker mamman, som inte vill att hon ska ramla och slå sig så mycket. Hon kan stå utan stöd några minuter och mellan två personer kan hon även gå några steg. Hon tycker dock att det är så roligt att hon ofta störtdyker istället för att gå, fötterna hänger liksom inte med överkroppen!

11m2

hon har börjat plocka upp saker och ge dem till andra, här om dagen hade hon hämtat två påsar torrjäst ur en kökslåda och kom med dem till mig i vardagsrummet. Sedan satte hon båda påsarna i sin gåvagn och gick iväg med dem. Ibland skulle det vara hemskt roligt att veta vad hon tänker! Om vi sitter på golvet och jag ber Tova hämta en bok ur bokhyllan, så gör hon det. Hon kryper fram till bokhyllan, väljer en bok och kastar den mot mig. Sedan ber jag henne komma och sitta med mig och så läser vi tillsammans, ofta samma bok om och om igen.

äntligen har Tova blivit lite gosigare! Blir hon ledsen när hon sitter på golvet brukar hon vilja kramas en stund, och sen går det över. Några gånger har hon till och med suttit i famnen i soffan och bara myst! När vi precis har vaknat på morgnarna, brukar jag plocka upp henne ur hennes säng och lägga henne på min arm en stund och där kan vi ligga och bara kramas ett tag. Tidigare har alla sorters kramar och mys bestämt sagts ifrån om, med vrålande och sparkar. Att hon nu gärna kramas en stund är mycket välkommet! (hashtag mamman som ville samsova men bebisen hatade det, och så vidare)

den passerade månaden har det blivit väldigt tydligt att hon har ett himla humör, den här fröken. Får hon inte som hon vill (och det händer nu, direkt och genast) sätter hon sig platt ner på bakdelen och illvrålar så det känns som att trumhinnorna kommer att spräckas. Detta händer oftast när hon börjar bli trött och oftast sådana dagar då hon är omöjlig att få att vila ordentligt. Fortfarande har hon oftast två vilor per dag, en vid 10:30 och en vid 14:30.

fortfarande har Tova åtta tänder, men dreglandet har tilltagit igen och hon petar ofta i munnen, så jag tror att det snart ploppar fram några tänder till. Så är det förstås ganska stor del av småbarnsåren, förstås. Det är alltid något som krånglar och det är oftast tänderna.

tänk att det om trettio små dagar är dags för ettårskalas för Tova!

11m3

4 kommentarer:

  1. Jag sa det åt Simon igår, att det hade varit hemskt intressant att veta vad Elma tänker när hon satt och "läste" en tidning hon plockat ur pappersinsamlingen. Simons kommentar var "vänta bara, om ett år önskar du nog att du inte visste för då får du veta ALLT!" ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaha, men det känns ändå som att det kommer bli jätteroligt - barn har ju oftast så mycket intressanta och spännande saker i huvudet :)

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).