torsdag 9 februari 2017

Tio månader.

10m1

för att inte jinxa något så knackar jag i trä här (*knack, knack*), men de senaste veckorna har nattsömnen lugnat sig och vi är nere på max tre uppvak per natt, aptiten på dagen verkar också vara tillbaka till största delen. Dock ska en ju inte gå och tro att barnet är något gladare för det, hon vill helst bara bli buren runt, runt, så hon kan peka på saker ("e dä?!") och vi ska svara. Min rygg klarar det inte några längre stunder, så det har blivit en del gnäll på grund av det. Det är inte alls kul att sitta på golvet, tycker Tova. Hon drar sig snabbt upp mot möbler och klättrar fram längs väggarna, men ännu vågar hon inte släppa taget. Några gånger har hon "i misstag" gått två-tre steg på egen maskin när hon inte märkt det själv, så det släpper nog snart. Fyra tänder till har kommit upp, så nu bits hon med åtta stycken sylvassa gaddar. Inte nice för mina ben, men bra att tugga mat med.

hon har börjat utforska världen på ett nytt sätt, drar ut lådor och försöker klättra i hyllor, drar ut allt hon får tag i - tittar på det, smakar på det och slänger det på golvet. Når hon inte så ställer hon sig på tårna och sträcker sig. Hon tycker om att göra höga ljud, som att slå med en sked på en metallåda. Inte så trevligt att lyssna på, men för hennes skull håller jag god min. Hon ser så himla lycklig ut när hon fått till samma höga ljud upprepade gånger.

fortfarande måste hon vila två gånger om dagen, första vilan brukar ligga runt 30-50 minuter och den andra på 50 minuter-2 timmar. Det är ingen idé för mig att försöka jobba bort den första vilan, tänker att hon kommer visa mig själv om hon en dag inte behöver sova (må den dagen komma snart). Just nu är hon fruktansvärt grinig innan sin vila, så det är bara att packa henne i vagnen och stampa iväg.

10m2

i tisdags var vi till rådgivningen och Tova är nu 75,6 centimeter lång och väger 10480 gram. Utöver det är hon nu omöjlig att få att ligga stilla på rygg ens så länge att en hinner fotografera henne. Så det så.

4 kommentarer:

  1. Åh, grattis På 10-månader dagen Tova! Fattar att det är jobbigt att bära runt på henne sådär men vad gulligt att hon frågar om alla sakerna :') Elton vill också bli buren men det är bara för att han ska slita ner tavlorna så att han kan kolla på baksidan. Haha så sjukt ändå att tänka att de ju inte vet något om någonting! Klart han måste kika vad det är på baksidan liksom ;) Blev nyfiken på varför du vill att hon bara ska vila en gång per dag? Den här veckan har Elton gjort precis så och kört en nap på 1,5 timme och jag döööör så jobbig det är! Den här utvecklingsfaser har utan tvekan varit den jobbigaste hittills men snart är den över och då hoppas jag verkligen att han börjar sova lite mer på dagen igen :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, ja, det är lite kluvet ;) ja! Klart de gör konstiga saker och undrar om allt eftersom de inte KAN veta!
      Det är främst för att hon är jättedålig på att somna på dagarna, hon har så mycket roligt hon vill göra istället och då vrålar hon tills hon a) får som hon vill eller b) somnar av utmattning, vilket ingetdera känns okej egentligen. Hon har varit så här från början och blivit trevligare och trevligare ju mer hon får vara vaken. Jag vill ju dock att hon ska sova cirka 2-3 timmar efter lunch istället. Jag tycker det är sjukt skönt att hon har dragit ner på vilorna, jag. Så mycket lättare att handskas med!

      1,5 timme låter ju lite lite för en åttamånaders, så jag förstår att det är jobbigt! Sjumånadersfasen varade cirka fram till nu för oss, så jag kan inte annat än hålla tummarna för att er är kortare!

      Radera
  2. Detta med sömn! Det var skönt när Elma valde att sova bara en gång om dagen istället för tre som hon gjorde före. Nätterna blev betydligt bättre när hon själv fick inse att hon inte behövde sova så ofta på dagen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det kan jag tänka mig! Det är bara att hålla ut nu någon månad så drar hon nog själv in sin vila :)

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).