söndag 19 februari 2017

Bullängden som tog över.

b1
b2

mest för att jag nämnde det i förra inlägget:

förra söndagen bakade jag, jag ville inte baka vanliga kanelbullar utan tänkte prova på att baka bullängd istället. Jag bakade dubbelt upp av degen och tänkte då helt sonika att en degsats blir en längd och dubbel blir två. Eh. Nej. En vanlig deg blir två bullängder och en dubbel sats blir fyra, upptäckte jag i efterhand. Min första längd blev därför jättestor. Tog upp en hel ugnsplåt på diagonalen och var lika bred som två tredjedelar av plåten. Den blev giganorm, med andra ord.

b3
b4

som tur var hade jag inte direkt snålat med fyllningen och den blev lika god som den blev stor. Men eh.
Note to self: läs igenom hela receptet innan du börja baka nästa gång.

2 kommentarer:

  1. Mer av det goda när de blir sådär stora! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaha, ja, en kan tro det - men den tog slut lika fort ändå ;)

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).