måndag 9 januari 2017

Nio månader.

9mån1
9mån2

nio månader - lika länge på utsidan som hon var i magen! Så mycket har hänt på dessa nio månader och mitt i allt börjar det lätta. Från att ha varit konstant missnöjd är Tova oftast nöjd och på bra humör om hon har sovit tillräckligt och skrattar så tårarna rinner åt en rad olika och oväntade saker. Knasboll. Så här skrev jag på dagen hon var beräknad att komma till oss:

onsdagen den sjätte april - dagen för BF och hittills ingen skymt av Semlan. Känns emellanåt som att det är hittepå och trams att vi ens ska få någon bebis. Lite samma känsla som i början när det kändes som att en inte ens var gravid för en kände liksom ingenting. Jag har verkligen ingen lust att åka in för tillväxtultrat imorgon, konstigt nog. Hela graviditeten har jag sett fram emot ultraljuden, för då har vi ju fått se vårt lilla bakverk, men nu hade jag hellre haft Semlan på utsidan.

9mån1

efter några kämpiga månader har snart ett år gått och jag kan för mitt liv inte se vart tiden tagit vägen?! Jaja. Det är som de säger (ja, de som vet något om något) att en snabbt blir gammal när en har barn. Äsch. Tova blir äldre, inte mamman! Nåja. Sedan förra månaden har hon lärt sig att ställa sig upp mot ... allt. Hon behöver heller inte hålla i sig med båda händerna längre, då hon står. Snart släpper hon nog taget helt och står helt själv. Jag hade inte räknat med att hon skulle bli en så här aktiv bebis (räknas hon som bebis?) i och med att det tog två månader innan hon bemödade sig att hålla upp huvudet själv när hon låg på golvet. Eh. Dock verkar det som att hon gör allt för att slippa ligga på golvet!

två nya tänder har brutit igenom tandköttet i överkäken, så nu har hon fyra tänder att knapra kex med! Vi håller på att dra ner dagsvilorna från två stycken till endast en lite senare på dagen, dock har vi inte hållit på så länge att det går smärtfritt ännu. Ibland vaknar hon efter tjugofem minuter och ibland sover hon i två och en halv timmar. Förhoppningsvis blir det till någon slags mellanting snart. Sedan vi började med detta, har nätterna blivit lite bättre.

hon äter en del av sin lunch och middag själv med händerna och har lärt sig dricka ur pipmuggen på egen hand. Små kexbitar plockar hon enkelt upp mellan tummen och pekfingret och äter upp. Hon har också lärt sig att klappa i händerna och att allting kan agera trumma bara en vill det tillräckligt mycket. Hon försöker säga olika små ord, som lampa och kisse, men hittills blir det mest "pha" och "kssse". Gullunge.

vi har inget besök inbokat till rådgivningen denna månad, men den här gången är jag inte nervös över det. För hon äter, sover och orkar krypa omkring och ställa sig upp som en tokig person, att hon helt enkelt måste fått i sig tillräckligt med mat. Dessutom är hon fem gånger lättare att få i mat just nu. Vissa dagar krånglar hon inte alls!

9mån2

4 kommentarer:

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).