onsdag 11 januari 2017

Berättelsen hittills / Om huset.

när jag bad er säga vad ni ville att jag skulle blogga om för hundra år sedan (jag överdriver aldrig), ville Sandra att jag skulle berätta om huset. Hur jag tänker mig att det ska bli när det är klart. Jag har haft så svårt att sätta fingret på hur jag vill att det ska vara sen, när det är klart och vi kan bo där - troligtvis för att det har känts så långt bort. Men, det är ju inte så länge kvar tills det är dags för inflytt ändå! Så, jag tänkte att jag skulle berätta lite hur vi har tänkt under byggnationens gång!

st1

det här var vårt utgångsläge, en stockstomme med tak (och några fönster som inte gick att öppna), i princip. Anna brukar säga att Sami och jag har gjort den jobbigaste husresan med både nybygge och renovering på samma gång och jag håller med. Det hade varit mycket enklare att a) bygga helt nytt eller b) köpa ett gammalt hus och renovera. Vet inte hur många gånger vi väst mellan tänderna åt varandra att "varför rev vi inte skiten och byggde nytt?", men det är ju ett speciellt hus. Jag har i alla fall inte sett ett likadant någonsin i mitt liv, ehe. Dessutom ser det precis ut som ett hus vår familj ska bo i - kan liksom inte ens föreställa mig oss i ett "vanligt" hus.

st2
st4

huset är arkitektritat och uppfördes någon gång 1993, då med inställningen att det skulle vara ett fritidshus i stock med veranda, kokvrå, bastu, omklädningsrum och sovloft. Vi har ritat om lite så huset passade bättre för våra behov: ett åretruntboende med två våningar, verandan har vi gjort en hall av och där kommer trappan till andra våningen bli. Kokvrån blir ett funktionellt kök, omklädningsrummet blir grovkök och bastun får ge rum för nedre våningens badrum.

för att göra husets andra våning användbar har vi höjt taket 1 meter och 20 centimeter. Andra våningen kommer att rymma ett allrum, förråd, badrum och två sovrum. Den kommer dock inte vara klar tills dess att vi flyttar in, så vi får klämma ihop oss på nedre våningen till att börja med. Före vi ens började göra något med insidan av huset drog vi och grävde ner el till huset, ordnade en pump till brunnen så vi kan få upp vatten därifrån, dränerade runt huset, grävde ner avloppssystemet och slätade till tomten. När jag nu skriver "vi", så menar jag att vi hyrde in proffs som fixade det åt oss.

vi har bytt ut alla fönster mot underhållsfria i aluminium och utöver det även lagt till några extra fönster, då vissa rum var helt utan sådana. Mot sjön har vi lagt in en altandörr i glas också, planen är att vi ska använda den för att gå ut på vår framtida altan. När andra våningen är i princip klar ska vi lägga in vår nya ytterdörr i entrén också! Jag tror inte att jag har visat den ännu, så jag kanske håller på den tills den är på plats? Den är så fin!

st3
st5

sedan bilden här ovan har även övre våningen fått alla sina fönster monterade, annars har nog inte så supermycket hänt på utsidan. Nu är det insidan som får all action! Där har rören för elen dragits, golvskivor lagts, mellanbjälklag byggts, väggarna rätats upp, ett rum gjorts klart (bara tapeter som saknas!), en del golv lagts, en del gips satts upp på väggarna och köket monterats. Dessutom är rummet under grunden klart, där ska centraldammsugaren, vattenpumpen och varmvattenberedaren stå, till exempel. I den här uppräkningen har jag säkert glömt något, för det har hänt så mycket saker som senare inte syns i efterhand och jag har varit gravid och hemma med bebis de senaste månaderna och inte kunnat hjälpa till. Köket ser för övrigt ut som nedan nu för tiden - nog har det hänt grejer sedan detta!

köks111

jaha, vidare hur vi tänker kring färdigställandet? Vi har enats om att hålla en rätt neutral färgskala, vitt och olika nyanser av grått - som sedan kommer att accentueras (titta! Jag har lärt mig fancy ord!) av färgglad inredning. Kontrasten från den "moderna" utsidan kommer på insidan, där vi vill ha det lantligt och mysigt. Vi har ju satt spröjs i alla fönster utom de stora sneda på övervåningen (för det hade ju sett knasigt ut) och satt in en vedeldad köksspis, plus att luckorna i köket är åt det mer gammaldags hållet, så vi har från början tänkt på detta. Vi tror inte att vi skulle trivas i något ultramodernt hus med glas och krom överallt, vi är inte sådana helt enkelt.

vi har inte hunnit tänka på tapeter och liknande då det liksom alltid känts så långt bort, men jag vet att någonstans ska jag ha den blå versionen av Sandbergs Amelie. När jag såg den första gången var det som att den slog luften ur mig, jag föll handlöst. Så vacker. Färgskalan kommer passa superbra in i huset, till de andra färgerna. Vi har ju redan vitlaserad takpanel på nedervåningen och ett grått golv som påminner om drivved. Tror det kommer bli så fint, alltihop. Jag längtar.

8 kommentarer:

  1. JAG ÄLSKAR DETTA INLÄGGET! Det här var så spännande och inspirerande. Eller liksom ni står ju inför en enorm nystart, i ett helt nytt hem som ni själva fått bestämma om. Fattar ju att det vart sjukt tufft men vilken vinst i slutändan. KUL!

    SvaraRadera
    Svar
    1. vad roligt att höra! Ja, det ljusnar hela tiden! :D

      Radera
  2. Köket är ju så himla fint! ♥ och jag säger det igen, att välja bygga nytt eller renovera hade kanske varit nog men ni valde båda! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja! :D tror det blir superbra bara det blir klart! Ehe, ibland blir det lite bakvänt helt enkelt ;)

      Radera
  3. oj WOW. detta ser ju helt fantasitskt ut. vilket jobb allt. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. men tack! Tänk sen när det äntligen är klart då! <3

      Radera
  4. Fint att se och läsa hur det går med huset! Ni har gjort så mycket! Tsemppiä edelleen ja terveisiä! <3

    SvaraRadera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).