lördag 31 december 2016

Tvåtusensexton.

01 JANUARI

januari

➽ började året i fint sällskap av Sami (så klart), Åsa och Oliwer. Vi firade tolvslag genom att titta på raketerna i Mariehamn

➽ var gravid i vecka 28, 29, 30 och 31

boade som en tok och tvättade vagnsdelar till nyskick, så gott som

snön kom, massor av fluffigt flor lade sig på marken och jag sopade av trappan och en gång till parkeringen alla dagar, långsamt, långsamt för att inte trigga sammandragningarna

➽ jag var på sockerbelastning och fick godkänt, hade ställt mig in på extremt illamående och yrsel men det gick bra

➽ fogarna började krångla och jag hade så ont i ryggen att jag trodde jag skulle gå av emellanåt

➽ visade Semlans premiärplagg och fick mammalådan hemlevererad

➽ tittade på en hel del serier och filmer och befann mig mestadels i vågrätt läge. Var hungrig och trött hela tiden men lyckades inte sova på nätterna för det, Semlan (arbetsnamnet för Tova i magen) hoppade på min blåsa och jag var uppe och spökade nästan alla nätter

➽ levde för badkarsbaden, fogarna jublade när de inte behövde hålla ihop mig när jag flöt

räknade ner till att mammaledigheten skulle avlösa min arbetslöshet och drömde sjuka drömmar när jag väl sov

fick halsbränna av cirka allting jag åt och kunde enbart ligga på vänster sida, annars fick jag sura uppstötningar, kul liv

Mandus flög till katthimlen och jag grät och grät

➽ gick på ultraljud och Semlan hade valt att sätta sig med rumpan ner istället för upp, den busen

➽ åt samma frukost hur länge som helst: overnight oats med blåbär


02 FEBRUARI

februari

➽ bockade av graviditetsveckorna 32, 33, 34 och 35

blogger strulade så jag fick överge skeppet i cirka en månad och blogga på Wordpress. Trivdes aldrig

Sami skulle åkt på arbetsresa till Prag, men hans flyg var inställd och jag var ledsen för hans skull men samtidigt glad för min egen

Emil fyllde 21

➽ hade en liten gissningslek på bloggen - när skulle Semlan komma?

Semlan var riktigt aktiv i magen och det kändes ibland som att hon var på väg ut genom skinnet
fogarna ömmade mer och bristningarna sa hej och vägrade sluta med det

lite fler fönster kom på plats i huset

vi bakade fastlagsbullar och jag fick sköta min del sittande då det gjorde för ont att stå

lilla bloggen fyllde åtta år

umgicks med Anna och Elma för att hålla humöret uppe

➽ blogger började samarbeta igen och jag flyttade tillbaka

➽ pysslade inför Semlans ankomst, bäddade sängen och tvättade kläder

gick på förberedelsekurs för nya föräldrar (som vi helt hade kunnat skippa så här i efterhand...)

i takt med att kroppen blev tyngre och värkte mer och mer började humöret falla och jag började bli deppig

vi såg Deadpool på bio, filmen var bra men stolarna för hårda för gravid_tjej i vecka 35

➽ började packa BB-väskan

➽ jag gick äntligen på mammaledigt på skottdagen och Semlan befann sig fortfarande i säte


03 MARS

mars

➽ var gravid i vecka 36, 37, 38 och 39.

➽ Semlan vände sig med huvudet neråt och fixerade sig så

➽ bodde i princip i badkaret då allt annat gjorde för ont

➽ Anna och Elma kom på besök och hade med sig en istället-för-babyshower-present till Semlan

Kent gick ut med att de kommer att upphöra och tårarna var nära för mig

var på besök till barnmorska precis hela tiden och var utled på det, ville bara ligga hemma i min sovgrop i sängen

allt jag orkade med på dagarna, var att boa inför Semlans ankomst

➽ pushade mig själv att göra något och städade hela huset (med paus för att spy två gånger och dricka vatten i mängder plus vila. Jag är så himla dum ibland)

valde kakel till köket och vid spisarna (rekommenderas ej göras i höggravid-t tillstånd)

gravidkläderna blev för små för min enorma mage och jag fick börja leta kläder i Samis garderob

det blev påsk och vi orkade inte ens pynta med kycklingar


04 APRIL

april

gravidvecka 40 passerade

➽ var fortfarande gravid när vecka 41 (= dagen för beräknad födelse) kom, hade svårt att andas och att allmänt rymmas i kroppen

inledde månaden med att vara på besök hos BB-barnmorska som kände på magen och konstaterade att "det är ... mycket barn här". Var sedan på besök hos läkare på BF +1 och där konstaterades det att jag skulle bli igångsatt redan dagen efter

➽ så kom igångsättningen, förlossningen med akut snitt och infektion och efter det följde helvetesveckan och i efterhand har jag insett att jag nog var förlossningsdeprimerad lång tid efter. Men något gott kom ju av all skit vi gick igenom - världens bästa och finaste lilla älsklings-Tova

➽ på något vis förflöt resten av april och jag mådde skit och hade ångest men kämpade och överlevde


05 MAJ

maj

➽ Samis pappaledighet tog slut och jag bemannade skeppet på egen hand, läskigt nog

Tova blev en månad

➽ vi firade två år som förlovade och Sami hade köpt en liten ros i present till mig

amningen fungerade inte, för Tova avskydde kroppskontakt, så vi började med enbart flaskning

jag fyllde 26 och bakade tårta med bebis på armen och fick finbesök

➽ Elma fyllde 1 år och vi kalasade för henne

➽ försökte få vardagen med en sömnvägrande bebis gå ihop, drack så mycket kaffe att magen sa ifrån

sommarvärmen kom


06 JUNI

juni

➽ jag funderade mycket på vad den här grumpy lilla klumpen med så mycket vilja redan, skulle bli för en person

➽ dagarna gick i ett: mata, byta blöja, leka, söva och diska och jag kände mig kvävd i bristen på egentid

➽ var på återbesök till mödravården och pratade om graviditeten, förlossningen, helvetesveckan och tiden efter

Tova blev två månader

➽ var på efterundersökning efter graviditet och förlossning och fick OK

Sami gick på semester och byggde hus varje dag

➽ det blev midsommar och jag styrde ihop godaste tårtan med bebis i selen, sedan firade vi i vårt hus

jag började kära ner mig i Tova (japp, så länge tog det)

➽ Åsa var ledig och spenderade en heldag med mig sista juni


07 JULI

juli

Sami fyllde 27

jag levde i jumpsuits

➽ bytte header på bloggen efter mycket tidspussel under Tovas vilor

Tova blev tre månader

jag klippte mig till en praktisk mamma-frisyr

var till läkare med Tova, eftersom hon spydde mycket. Long story short berodde det på lite reflux i samband med omogen magmun och det gav sig när hon började äta mer fast föda

vi hade namngivningskalas för Tova hos mina föräldrar, efter många om och men är jag nöjd med hur det blev

hade picknick ute i trädgården hos mig, med mina MK06-riddare. Bästa hänget

➽ min cranky bebis var en ännu mer cranky bebis och jag höll på att drunkna i livet


08 AUGUSTI

augusti

➽ Elvis var försvunnen en vecka, men precis när vi skulle lägga har-du-sett-Elvis-lappar i postlådorna så dök han upp!

Tova blev fyra månader och jag läste på om High Need Babies och konstaterade att japp, det är en sådan jag har

jag var ensam hemma för första gången sedan Tova föddes, när Sami var på bygget och Tova hos farmor. Så välbehövligt

➽ vi ritade klart vårt kök till nya huset

➽ hela lilla familjen var förkyld och ovanligt nog, var jag sjukast och måste kalla hem Sami från jobbet då jag inte orkade lyfta Tova

➽ Tova var hos mormor medan Sami var på bygget och jag försökte mota sista förkylningen ur kroppen och ta hand om bara mig själv

➽ Sami och David hade sin gemensamma pappakonjak

➽ kände att jag inte hunnit ha sommar alls när augusti närmade sig sitt slut


09 SEPTEMBER

september

började försöka planera Tovas och mina dagar för att se om det blev en mindre missnöjd bebis av det, och det blev det!

➽ Emil och jag gjorde korvettiketter till Skördefesten

Tova blev fem månader

vårt kök kom och vi började montera det

kämpade med vardagen och livet i allmänhet

mitt objektiv gick sönder och jag fick lov att beställa ett nytt

vi bebisdejtade med Susanne, Johan och Alice och Becci och Matteo (vid olika tillfällen)

➽ gick på bio och såg Bridget Jones's Baby med Åsa och Anna

➽ jag fick veta att en i Annas sällskap ångrat sig och inte skulle följa med och se Kent - så det fanns en biljett ledig till mig!


10 OKTOBER

oktober

➽ hängde med Åsa och levererade höns till Bussö

➽ tog vagnspromenader med Anna och Elma (och Tova - i vagnen)

promenerade mycket med Tova i vagnen för mig själv också

Tova blev ett halvår

åkte till Vasa med Anna, Jenny och Ylva för att se Kent

mitt nya objektiv kom


11 NOVEMBER

november

köket var nästan klarmonterat i huset

första snön kom och världen blev vit

... men så töade allt bort och november blev grå i år igen

➽ fick höra världens bästa nyheter och grät glädjetårar

➽ Patrick fyllde 4 år och vi firade honom

Tova blev sju månader

➽ tog årets julkort med bästa motivet - Tova i tomteluva

➽ gick på lilla jul-marknad på Jan Karlsgården med Sami och Åsa och Tova på magen

➽ Tova var med om sitt första strömavbrott - hon gillade det inte


12 DECEMBER

december

➽ Sami och jag såg Joe Labero på Alandica medan Tova var hos farmor

Tova blev åtta månader

var på julbord med Samis familj, Tova uppförde sig exemplariskt

➽ Samis mamma Kirsti fyllde 60 och vi firade henne med middag på Stallhagen

➽ firade julafton med Anderssons i Hammarland och på juldagen med mina föräldrar på Bussö.

➽ var på glöggkväll med MK06-riddarna

➽ firade in nya året med Åsa och Oliwer, med god mat och spel

2 kommentarer:

  1. Tack för det här året, Hanna. Det har varit fint att få följa med dig i allt som inte varit helt hundra också. Vill att du ska fortsätta dela med dig pga hjälper nog både dig själv (hoppas jag?) men framför allt alla andra! Däremot hoppas jag att det finns fler och fler ljusglimtar under året som kommer <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack <3 ja, även om jag ibland tycker att det här är en himla gnällblogg så känns det som att det hjälper att skriva av mig, och jag tänker att kanske någon kan känna igen sig lite och se att den inte är ensam eller så. Ja, det hoppas jag med - det kan bara bli bättre!

      önskar dig ett superfint år, Sandra! <3

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).