lördag 17 december 2016

Taggarna utåt.

stallhage17122016
Tova på Stallhagen och hanna efter Stallhagen.

den här dagen har varit upp och ner (eller "uppsomner" / "uppsomkull" på åländska). Hela veckans nätter har Tova vaknat i snitt fyra gånger per natt och härjat, på dagtid har hon hoppat över vilor och varit på ett ... himla humör istället. I dag vet jag inte vad hon fick för ryck, hon har antingen gnällt eller sovit. Det är ganska påfrestande att lyssna på någon som konstant är missnöjd och trött men vägrar vila längre än max en timme i sträck. Hon brukar fortfarande vila två gånger per dag och helst två timmar per gång, för att det ska vara någon slags nivå här hemma. I dag började hon med att härja från klockan ... 06? 05? Jag vet inte, jag tittade inte på klockan. Sedan vilade hon endast en halvtimme (= jag vilade cirka tjugo minuter) på förmiddagen och vrålade när hon vaknade men vägrade sova mer, så sov hon en halvtimme till i selen och sedan en timme på eftermiddagen. Håh.

på kvällen åkte vi ut till Stallhagen för att äta födelsedagsmiddag till Samis mammas ära, hon fyllde nämligen år i går! Blev lite avtänd redan när vi kom dit, vi var tredje sällskapet med ett litet barn och de hade bara två barnstolar. Jaha. Så... var ska vi sätta vår unge? På bordet, fullt med någon slags pärlor hon hade kunnat sätta i halsen och kvävas på? Eller kanske på golvet? Hon är ju inte så förtjust i att sitta i knät på någon, så hon fick sitta på bänken mellan mig och Sami, jag höll i henne med ena handen och fick försöka äta med en hand. Snyggt. Räddade middagen med majskrokar och Babblarna (eh, ja). När vi skulle fara var Tova redan supertrött och grinig och inget skötbord siktades, så vi fick klä på henne ytterkläderna ståendes. Det var inte uppskattat av damen. Hå. Sen skrek hon i bilen en liten bit innan hon slocknade. Kan det sluta krångla snart? Jag orkar inte vara trött mer.

i natt tänker jag överlåta omnattandet till Sami och själv sova i andra rummet. Dock vet jag inte om jag sover mer där, är en van att vakna under natten så är det supersvårt att inte vakna under natten. Jag behöver inte göra något mer än att försöka somna om, i alla fall. Alltid något. Ja, nä. Nu är det dags för te och lite Dirk Gently's holistic detective agency på Netflix.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).