torsdag 29 december 2016

Nyårslista 2016.

nyårshanna
nyårshanna, någon timme in på 2016.


Höll du några av dina nyårslöften?

kan inte minnas att jag gav några nyårslöften. Var väldigt gravid och flummig vid nyår.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förr?
var med om en förlossning, ammade, läkte från en operation, blev spydd och bajsad på så ofta att det blev en vardagsgrej.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

jag och Sami fick vår lilla Tova i april och Beccis Matteo föddes i maj!

Har du varit sjuk eller skadat dig?
japp. Fick en infektion vid förlossningen och blev ju akut snittad, så ja. Var även dödsförkyld i augusti, med det bleknar ju i jämförelse...

förlossningshanna
nyföddstova

Bästa köpet?
mitt nya 50mm!

Vad spenderade du mest pengar på?
hyra och bebisgrejer.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
ja! Jag blev så glad av en nyhet att jag på riktigt grät glädjetårar! Gör det fortsättningsvis ibland då jag tänker på det!

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2016?
"vargen ylar i natten" och "när trollmor har lagt sina elva små troll".

DSC_6155b

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
ledsnare. Jag ska inte ljuga, 2016 var cirka världens sämsta år. Bara det att ingen pratat om hur jävla jobbig första månaderna med en bebis kan vara. Att jag tvingades inse att jag har en high need baby och att jag inte kommer få någon gosig bebisbubbla - det skulle liksom vrålas konstant de första tre månaderna i princip. Inte så kul.

Vad önskar du att du gjort mer?
levt. Jag vet inte. Det är svårt att titta bakåt och se att något kunde gjorts annorlunda.

Vad önskar du att du gjort mindre?
haft ångest, men jag vet ju att det inte hade gått att göra något åt. Livet var ångestbringande.

Hur tillbringade du julen?
hos Samis farmor med hans släktingar.

julbordstova
hihifnizz

Blev du kär i år?
ja, i Tova. Det tog mycket längre tid än jag trodde att det skulle göra, men till sist!

Favoritprogram på TV?
bonde söker fru var det enda jag såg på TV, men jag var besviken på den här säsongen.

Bästa boken du läste 2016?
har bara läst högt från muminböckerna vid läggning av bebis, så får väl säga dem då.

Något du önskade dig och fick?
bebisen ur magen? Muminmuggar.

Vad gjorde du på din födelsedag 2016?
hade världens crankigaste bebis som vägrade vara lugn och nöjd någon annanstans än på min arm, så jag lyckades på något vänster dona ihop en tårta (bakade bottnarna och allt) med en hand. Sen kom farmor och farfar över på kaffe och senare även Åsa, Oliwer och mamma.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
möjligen om jag skulle tagit mig till en terapeut/psykolog och pratat om min förlossning. Jag hinner ta tag i det nästa år!

pyj

Hur skulle du beskriva din stil år 2016?
pyjamas hela dagen. Från typ april till september hade jag konstant bebisspya någonstans på kroppen.

Planer för 2017?
orka mer. Vara den bästa mamman och medmänniskan som jag kan.

Vad ser du mest fram emot med år 2017?
att flytta till vårt hus. God damn it. Jag vägrar skriva detta på nästa års nyårslista. Jag vägrar! Vi ska vara inflyttade under nästa år!

Tror du att år 2017 kommer bli bättre?
ja. Annars säger jag upp mig och flyttar till Antarktis.

Har du några löften inför år 2017?
nej, det känns dumt att ens börja spekulera i vad som borde hända under nästa år. Har aldrig haft en ettåring förut, liksom.

Har du haft ett förhållande under 2016?
ja, med världens bästa Sami. Vi är inne på vårt åttonde år, siddu!

namni

Bästa minnet från 2016?
midsommaren och Tovas namngivningskalas.

Vad var det bästa som hände 2016?
ja, nå. Efter många om och men: att Tova numera finns med oss på utsidan av min kropp och att jag faktiskt älskar henne.

Vad var det sämsta?
hur ska jag välja? Mycket har varit sämst, alltså. 2016 är inte ett år jag kan titta tillbaka på med glädje i hjärtat. Inte än, hur som.

Fick du många nya kontakter?
janåmen kanske en kan kalla dem det, de andra mammorna som jag börjat följa på Instagram som följer mig tillbaka och sådant. Ska försöka ta tag i fler bebisdejter bara jag orkar igen!

Är det något du saknat 2016 som du vill ha 2017?
någon slags livsgnista, avsaknaden har varit ganska tydlig under största delen av året.

2 kommentarer:

  1. 2016 verkar vart ett kämpigt år även för dig, men det innebär nog bara att vi kommer få ett helt fantastisk 2017. Tror du inte det? Jag hoppas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, verkligen. Himla skitår. Jag hoppas det, jag med!

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).