fredag 9 december 2016

Åtta månader.

8mån1
8mån2

på bara några veckor har det hänt massor i Tovas utveckling. Vi har helt plockat bort gåstolen då den mitt i allt inte användes längre, till exempel! Under en vecka började hon sätta sig upp själv, krypa på knäna, "prata" massor, dra sig upp på knäna och öppna lådor. Sömnen har varit dålig, både på dagen och natten, så humöret i lilla familjen har varit ... varierande. Dessutom har hon fortsatt med sitt matratande även denna månad. Blöj- och klädbyten är väldigt påfrestande just nu, då Fröken sprattlar, sparkas, viftar med händerna och tar i från tårna när hon härjar. "AAAAA", ropar hon det högsta hon kan, men inga tårar kommer. Hon är helt enkelt bara arg och frustrerad. Håh.

de gånger som hon varit pigg och glad märker en verkligen att hon har humor, den här lilla personen. Hon gör ljud och miner och skrattar åt allt möjligt och även åt sig själv, lilla knasen. Hon försöker ställa sig upp mot katternas klösträd, men har ännu inte förstått att hon måste hålla i sig med båda händerna, så det går inte så vidare bra ännu. Med den här farten ger jag det någon vecka så har hon nog kommit på det. Hon är väldigt stadig och drar iväg med den som håller i henne när hon får gå - hon har bråttom till alla ställen och stampar fram i bra takt, det är svårt att hinna med henne ibland!

i och med att hon lärde sig krypa så är hon nu mera överallt, inga trösklar håller henne inne. Hon kan krypa iväg till ett annat rum än det jag är i, för att sitta och titta på skor eller tugga på dörrstoppar. Dock ropar hon på mig emellanåt och så länge jag svarar, så behöver hon inte se mig. Det är ett väldigt uppfordrande ljud hon använder till denna konversation, ett skarpt "äh?!" och jag svarar "mm", det räcker tydligen.

fortsättningsvis är katterna det bästa hon vet, hon kryper snabbt efter dem om hon har möjlighet. Annars har hon nu börjat uppskatta att läsa böcker ihop, så länge hon får bläddra både fram och tillbaka själv. Hon har också börjat bjuda mig på saker under den senaste veckan, först tuggar hon lite på dem och sedan försöker hon lägga dem i min mun. Eh, tack? Så har hon börjat "pussas" genom att öppna munnen stort och suga fast i min kind. Lite obehagligt men ändå konstigt mysigt.

fortfarande har hon bara sina två tänder i underkäken, men mer och mer syns de första tänderna i överkäken genom tandköttet. Känner lite att kom någon gång då så det slutar krångla och klia så mycket i hennes mun. Håller tummarna för att det kommer en "solskensperiod" snart med mycket sömn och trevligheter! På tisdag ska vi till rådgivningen igen och väga och mäta, jag är nervös över vad det kommer att visa, eftersom det har krånglat så mycket på senaste tiden...

8mån3

2 kommentarer:

  1. Litet gull, inte lätt att sova när det ska gasas på med utvecklingen <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. nää, i dag ställde hon sig upp mot soffan också - första gången hon ställer sig upp själv! <3

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).