onsdag 9 november 2016

Sju månader.

7mån
7mån2

så har ännu en månad gått, helt ofattbart hur snabbt tiden går ändå! Dock har den här månaden känts lite kämpig med en bebis som matvägrat, sovvägrat och har separationsångest så jag knappt har kan vända ryggen åt henne. Jag kan även glömma att sova hela nätter nu för tiden, var väl bortskämd med det från början... Nåja, det vänder nog. Hon har nu kommit på hur hon ska ta sig framåt, både ålande på mage över golvet och i gåstolen. Gudars vad hon hittar på rackartyg nu, hinner knappt blinka innan hon tagit sig till något nytt ställe där hon egentligen inte borde vara. Hon öppnar lådor, styr in under skrivbordet och försöker gnaga på kablar, spelar på elementen (= batterierna, på svenska), river ut böcker ur bokhyllorna och jagar katter med förtjusta små pip. Katterna delar inte förtjusningen, kan jag berätta.

efter att Elma var på besök och lekte med klossarna, har Tova också börjat intressera sig för dem. Hon plockar upp dem ur kassen de är i, smakar på dem och kastar dem. En efter en. Hon tycker också det är roligt att välta torn jag eller Sami byggt med klossarna. Dessutom har hon börjat leka med sina leksaker annorlunda än tidigare, nu tar hon ett fast tag i dem och viftar på dem som besatt! Härom dagen fångade hon även sin egen hand vid köksbordet och försökte dra loss fingrarna, så gulligt! Börjar hon bli grinig på kvällen - eller dagen för all del - är det bara att ställa upp henne på fötterna, hålla henne i händerna och sen går hon. Hon styr själv och är väldigt nöjd över det. I övre tandköttet skymtar första tanden i överkäken och dreglandet har tilltagit igen, tror inte det tar länge innan den här kommer upp, den också.

det är lite nervöst den här månaden, för vi har ingen kontroll på rådgivningen. Hennes kurvor såg så fina ut förra månaden, att vi först behöver komma tillbaka vid åtta månader. Håh. Håller tummarna för att hon växt som hon ska, när vi väl får kolla det. Hon krånglar emellanåt fruktansvärt mycket med maten. Provade krydda med örter på det hon krånglade mest med och se - det går i! Jag smakade faktiskt på det själv först och tyckte det var aningen tråkigt, så varför skulle hon tycka annorlunda? När jag kom fram till det tycker jag det blev lite lättare.

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. jag håller med, men jag är ju lite partisk i frågan ;) <3

      Radera
  2. Vad har du kryddat med för roligt? :)
    Inte för att Leon kanske gillar samma saker som Tova men det är värt ett försök.
    Gröt går in hur bra som helst men sedan när det kommer till mat så är han inte så förtjust längre (har knappt kryddat alls)..

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, i princip alla örter vi hade i kryddhyllan ;) mest basilika och dragon - provade oregano och timjan också, men det var hon skeptisk till. Har funderat på att överge puréerna och istället laga "riktig" mat till henne, eftersom hon gillar burkmat mer än de här med en sak i!
      Gröt funkar också för oss, men bara om vi sätter ordentligt med fruktmos i ;)

      Radera
  3. Ja dom kanske börjar anse sig själva som för stora för pureer.. 😂

    Vi har också mycket fruktmos i gröten så att det ska slinka ner :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaha, det är mycket möjligt! Tusans ungar till att tro att de får bestämma! ;) ja, utan det är gröten kanske mest som klister ;)

      Radera
  4. Kul att Elma lockade lite där! ;)

    Saknar inte barnmatstiden! Är så skönt nu när Elma äter samma som oss! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja! Så roligt att det var så tydligt också, när jag visat dem har de inte varit intressanta - men så fort Elma lekte med dem såg Tova också dem!
      Nä, hu. Tur att det snart är över ;)

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).