tisdag 15 november 2016

Plus och minus.

sådant jag fokuserar på nu: att Tova i går satte sig upp helt själv för första gången. Nu sitter hon överallt. När vänjer en sig vid det? Dessutom tog hon två krypsteg på knäna i morse, och det är en himla fart på henne när hon ålar fram över golven. Två nätter har hon sovit utan större uppvak och jag börjar äntligen känna mig som en människa igen. Dessutom har hon sovit och låtit mig sova några dagsvilor också. Älskar att sova. Det är lättare att inte bli ett monster på kvällarna om jag fått sova. Det är lättare att klara av gnäll utan att nervtrådarna tänjs ut till max och går av. Vi har, för en gångs skull, haft två helt bra dagar nu, jag och lilla Fröken. Så skönt. Förresten har hon också börjat öva på pincettgreppet, så vi kokade makaroner till henne som uppmuntran (alltså att öva nypa på)!

babyw
en annan sorts baby wearing (svepte in henne i min kaftan), 08112016.

sådant som jag inte orkar med nu (eller någonsin): att människor i min omgivning har åsikter om hur mycket eller lite Tova eller jag sover. Som tycker att jag borde vara på ett visst sätt, att jag borde klara av att vara kroniskt övertrött. Att jag inte får visa eller säga att jag är trött. De som alltid har något negativt att säga om mig, mitt eller mina och dessutom ger sig själva rätten att berätta det för mig. De som tror att mitt liv är deras egendom, deras att plocka isär i beståndsdelar och analysera. De som tror att de får godkänna mina val eller åsikter.

jag har absolut inga nerver för översittare just nu. Jag orkar inte ta det. Jag ska inte behöva. Jag figurklipper ut dem ur mitt liv. Klipp, klipp. Hejdå. Vi ses kanske igen. Eller inte. Det är, hur som helst, inte deras val. Det är mitt val.

6 kommentarer:

  1. Det är ingen annan som ska lägga sig i hur mycket/lite du sover! Blir riktigt förbannad när folk kommenterar sånt! Att vara kroniskt trött av en eller annan orsak är tungt, men hur tungt det är för just dig eller mig det vet ingen annan! BAH, översittare kan kik sig! Puss ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, herregud. Att andra människor väljer att ta det på sig att komma med pekpinnar, fast en vet att de knappt har erfarenhet av bebisar alls... Puss <3

      Radera
  2. Men åh!!! Heja Tova!! Så himla duktigt <3

    Och sista: kom ihåg att bara du äger dig! Låt aldrig andra komma inpå skinnet med sin dynga om en inte bett om att få höra, det slukar så mycket mer energi en vad det ger. DU är bra och DU kommer klara det, oavsett vad folk vill tycka och säga om din sömn.
    <3<3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja! Hon imponerar på mig varje dag! <3

      tack så mycket, fina du! <3333

      Radera
  3. Bah. Försöker ofta trösta mig själv med insikten om att de flesta människor är idioter, att det bara är så. Som en naturlag. Blir enklare att strunta i då. Heja Tova och heja dig, Hanna. Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det brukar jag med, men det är svårt med den här personen. Tack, finaste Sandra <333

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).