söndag 27 november 2016

Lilla jul, första advent och strömavbrott.

jk0
jk1

ja, det är väl de tre orden i rubriken som beskriver min helg bäst. I lördags firade vi lilla jul med marknadsbesök i sällskap av Åsa och Oliwer. Det hade utlovats regn till marknadsdagen, men vi fick endast en sval bris och faktiskt lite solsken!

jk2
jk3

jag hade Tova i selen och det gick hur bra som helst, förutom att hon tyckte marknaden var så spännande att hon vägrade somna, trots att huvudet höll på att trilla av skaft av trötthet. Hon sov rätt gott i bilen på vägen hem, kan jag säga.

jk4
jk5

efter marknaden åkte vi hem till oss och åt lunch, risgrynsgröt som jag lagt att badda i Wonderbag medan vi var på marknaden - den var perfekt lagom till lunch! Fotograferade tydligen inte grötätandet, så du får helt enkelt tro mig på den punkten. Sami fotograferade allt utom bilden på honom själv och Oliwer.

lj1
lj2

på kvällen tände vi ljus och dukade fram vår lilla middag som vi köpt på marknaden: rökt gravad lax, morotslåda och viltkorv. Mycket gott. Tova lekte med boken hon fick av farmor i lilla jul-klapp, hon tackar så mycket för den!

lj3

vi drack glögg framför några avsnitt Supernatural (stämningsenligt...) när Tova somnat för natten.

lj4

i morse tände vi det första adventsljuset...

lj5

... medan snöflingorna började virvla ner utanför fönstret.

Sami vågade inte trotsa vädret (lovades storm), så han stannade hemma från bygget i dag. Det var ändå lite skönt. Vi slog på stort och åkte till butiken i snöstormen så det inte behöver handlas något i morgon. Ja, vädret blev värre och värre ju längre dagen led, så att vi hade en hemmadag var nog lika bra.

lj6
lj7

dessutom hade vi ett nästan två timmar långt strömavbrott runt middagstid. Lagom passligt, så vi fick äta vår middag kall. Tova slapp dock kall mat, för Sami värmde vattnet till maten över blåslampa. Tur att vi är bra på att lösa problem. Jag älskar ju att elda stearinljus, så det var bara att tända upp det som kunde tändas och hålla elden i kaminen vid liv. Det gick bra, Tova tyckte dock inte om att det var så pass mörkt som det var.

nu ska vi snart avrunda kvällen med lite glass och en film. Puss!

4 kommentarer:

  1. Bilderna på dig och Toven <3 Så himla fina ni är!

    SvaraRadera
  2. Nästa år när denna vinterstormsäsong börjar så har ni vedspis ♥

    SvaraRadera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).