söndag 9 oktober 2016

Sex månader - ett helt halvt år.

blogg1
blogg2

i dag, eller egentligen natten till i dag vid 01:55, blev Tova ett halvår gammal. Hon har alltså varit hos oss (nå, förutom månaderna på insidan) i ett halvt år. Sex månader. Så sjukt. För sex månader sedan kom hon ut till stora världen via ett akut kejsarsnitt, stressad och med en infektion (här är förlossningsberättelsen). Då låg hon på intensiven på barnavdelningen tills hon var fyra dagar gammal, fick andningshjälp och låg på värmeplatta. Dessutom hamnade hon sola en par gånger också, på grund av högt bilirubin (håller fast vid att det låter som en popsångare - Billie Rubin, liksom). Ingen enkel start för lilla Ynk.

blogg3

nu kan hon:
- sitta själv utan stöd lite längre stunder
- dessutom sitta utan kudde i sittvagnen och utan att vara uppallad i matstolen
- åla baklänges på golvet, till sin egen frustration då hon egentligen är på väg framåt
- rulla över från rygg till mage och har återupptäckt att rulla tillbaka till rygg från magläge
- skratta åt allt möjligt, från början är hon nästan alltid skeptisk till nya saker men ändrar sig snabbt
- prata och viska på sitt eget lilla språk i långa raderamsor ("öbä wä bä hää jiiaa")
- sova hela natten
- blåsa dregelbubblor så det stänker överallt (kul när hon gör det vid måltider...)
- ta några ordentliga dagsvilor
- vara vaken nästan två timmar i stöten
- visa att hon vill bli upplockad
- stoppa in ungefär hela sin fot i munnen
- tugga och låtsas tugga
- lägga huvudet på sned och le mot andra
- rynka på näsan och frusta

just nu är vi i en fas som går ut på hackiga nätter, gnälliga dagar och konstant närhet (vilket i Tovas fall innebär att vi ska ha ögonkontakt cirka all vaken tid). Det här språnget har inte alls varit lika illa som förra ännu och jag är hemskt glad över det. Nu är hon oftast glad när hon är vaken, vilket är trevligt. Snart är det över och då är det bara att ta vara på den bra perioden innan nästa fas tar vid...

första och andra tanden har kommit upp, de två mittersta i underkäken. Jag hade fått höra att det är ärftligt, när tänderna kommer upp. Hon brås då inte på vare sig mig eller Sami där, jag fick min första vid sju månader och han vid åtta månader. Hon ska då alltid vara värst! Tittar en riktigt noga, ser det ut som att tand nummer tre ligger precis under ytan, snart är den nog också uppe. Det kliar så i tandköttet på henne och mest när hon börjar bli trött, stackare.

den vilda frisyren hon haft sedan cirka dag ett har lagt sig. Håret har blivit så långt! En envis liten lock brukar ställa sig upp mitt på huvudet, men då det blivit kallare och Tova ofta har mössa på sig nu, blir även den locken tyglad. Lite tråkigt, men jag tror att lockarna kommer tillbaka bara håret blir ännu längre, både jag och Sami har någon form av självfall, så troligen har hon ärvt det. Hon har ju redan rätt bra schvung i nackhåret!

hon har hittills inte valt någon tydlig favorit bland leksakerna, utan hon tar snällt emot vad än som räcks till henne och kan sitta och se på den från olika håll och pyssla med tvättrådslapparna en stund. Hon verkar inte heller vara i behov av någon snutte när hon sover, varken nallar eller nappar. Dock finns det en leksak som hon brukar få ha med sig när vi är hemifrån, en Duploanka, den tycker hon hemskt mycket om. Hemma bryr hon sig knappt om den. Napp tar hon fortfarande precis när hon ska somna, men annars ratar hon den. Det gör inte mig något. Känns relativt lätt att vänja henne av med när det är dags, om hon själv inte gör det före.

vi har skaffat bilstol nummer två till henne nu och jag ser fram emot att få den på plats i bilen och invigd, det har ju ändå inte gått att bära runt på Tova i babyskyddet bekvämt (dessutom vill hon bli buren i famnen och verkligen inte i babyskyddet några längre vägar) på ett tag och det har varit riktigt bökigt att sätta in och ta ur ungen ur skyddet i bilen.

i morgon ska vi till rådgivningen på sexmånaderskontroll, så jag återkommer med längd och vikt efter det.



nyfödd
9/4-16, 01:55, 4470 gram och 54,4 centimeter, lilla Tova Eveline Francilia.

16 kommentarer:

  1. hahahaha, Billie Rubin >_< Låter verkligen som en popsångare från typ Kalle Anka ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst! Tänkte på det dagligen i typ två månader efter förlossningen. "Här kommer Billie Rubin med sin nya låt 'Can't help myself'!", typ ;D

      Radera
  2. Jag tycker så mycket om dina ord och dina bilder. Bilderna kan jag helt förlora mig i och känna det som att jag faller tillbaka i tiden i och det är en helt ljuvlig känsla. Och att läsa om någon som skriver om sitt lilla barn är ju bland det vackraste jag kan tänka mig att läsa.
    Grattis till dina sex första månader på utsidan lilla Tova!

    SvaraRadera
  3. Men åh, lilla hjärtat! Grattis Tova i efterskott :) Så kul för just nu låter det som att Elton och hon utforskar sammma typ av grejer även om hon såklart antagligen är mer stabil och lite mer med. Här är han ibland vaken tre timmar åt gången och det känns så himla ovant och konstigt att han kan det. Tänk, det var ju inte så länge sedan de öppnade ögonen, åt en skvätt och sen somnade igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon tackar ;) ja, men vakentiden går sisådär när vilorna är sisådär - men för bara någon månad sen orkade hon bara vara vaken 45 minuter i sträck! Hahaha, Tova har aldrig stängt ögonen sedan hon föddes, känns det som ;) ständigt vaken och ständigt i behov av stimulering ;) men ja! Det var ju alldeles nyss de föddes!

      Radera
  4. Åååååååh!! <3 Stort, stort grattis på halvårsdagen för lilla sötnosen!

    "åla baklänges på golvet, till sin egen frustration då hon egentligen är på väg framåt" hahaha :( <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon tackar så mycket! ;) hahahah, ja, lilla arga grisen ;) <3

      Radera
  5. Herregud vad fin hon är. Stort grattis till er <3

    SvaraRadera
  6. Åh tiden går så himla fort!
    Det var en vacker liten tjej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, snart är det Tovas första jul - helst sjukt vad snabbt det gått hittills! Tack! :)

      Radera
  7. menå grattis till er!! fin hon är.

    SvaraRadera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).