onsdag 12 oktober 2016

Onsdagen som försvann.

s1
s2
s3

i dag är det onsdag, vilket betyder att det kommer Bonde Smeker Gnu på TV. Höstens höjdpunkt, i alla fall i det här hushållet. Jag har bakat kaka som terapiarbete efter en natt och en dag som varit rätt dåliga. Tova vaknade varannan timme sedan hon gick och la sig i går, och efter klockan 05 somnade hon bara om och sov i cirka femton minuterssjok - vilket betyder att jag har sovit ännu mindre, för jag har så svårt att somna om. I dag har hon varit ledsen och gnällig hela dagen, jag har inte fått lägga henne ifrån mig och har jag lyckats göra det, så har jag inte fått ta blicken från henne, Tror det är så att tand nummer tre är på väg upp, tyckte hon var lite röd i tandköttet. Tur att en inte är liten så länge, det är ju jobbigt hela tiden. Stackare. Det blev i alla fall så att vi höll oss inomhus hela dagen och att jag gick och vilade när hon vilade. När Sami kom hem och vi hade ätit middag fick han ta över hela ansvaret, för jag behövde den lilla egentid jag fick när jag bakade.

för övrigt hade jag världens skummaste drömmar i halvslummer i morse, när Tova vaknat och jag tände lampan så hon fick leka med sin kanin. Själv drog jag täcket över huvudet en stund och vilade. Eh. Nåja. Drömde att jag startade dagen med Tova, bytte blöja, pratade på skötbordet, lagade gröt. Men sen började det gå fel, jag försökte mata henne en vanlig metallsked först innan jag insåg att den var för stor och vass, bytte till vad jag trodde var en plastsked, men som visade sig vara en liten skedformad diskborste (världens sämsta uppfinning?). När jag skulle byta diskborsten mot en sked lyckades jag välta ut halva grötportionen i soffan och ungen blev bara mer och mer otålig. Dessutom drömde jag att jag sa åt Sami: "jo, jag är nog gravid i alla fall" - eftersom jag hade något som betedde sig som en alien i magen. Så. Kan säga att jag var väldigt lättad när jag vaknade till och förstod att inget av det jag drömt hade hänt.

vill dessutom meddela att jag, efter morgonen, vill göra slut med min hjärna.
Vem vill vara kompis med någon som tänker ut så störda saker?

7 kommentarer:

  1. Oj, råkade skicka för snabbt :p Jag vill vara kompis med både dig och din hjärna, så jag tycker det är dumt att göra slut med den. Den r ju trots allt en del av dig ;) ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaha, den påstår det - men den är ju alldeles sjuk ibland! ;) <3

      Radera
  2. Jag fascineras verkligen över det där behovet av ständig ögonkontakt för här hemma har jag en herre som gillar att titta mig i ögonen när han ammar men nästan aldrig annars håller kvar blicken speciellt länge. Speciellt inte när han ser sig själv i spegeln. Hur reagerar Tova på just den grejen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är väl hennes grej istället för att kunna vara i famnen och mysa - för det vill hon verkligen inte. Hon har hittat på ett eget sätt att få närhet, tror jag, eftersom hon är lite svår med kroppskontakten. När hon ammade tittade hon aldrig på mig. Alltså, aldrig. Blicken låg oftast ut genom fönstret. Tror också att orsaken till att amningen var så full av stress, bråk och skrik var för att hon helt enkelt inte gillade kroppskontakt alls, då är det lite problematiskt.

      spegeln är rolig, hon kan titta länge på både sig själv och mig och tycka att det är kul. Med "länge" menar jag högst tio minuter i sträck, längre än så är väl ingenting roligt i ett spädbarns värld? Men tror faktiskt att hon började uppskatta spegelbilden runt fem månader, så det kommer nog!

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).