söndag 18 september 2016

Veckan.

måndag

måndag

hon sover tungt och länge
en timme här, tre timmar där
vaknar utvilad nästan varje gång
och är så glad, skrattar och pratar
jag eldar i kaminen och rullar tummarna
tänker hon inte vakna snart?
han kommer sent hem och har med sig middag
som jag äter med fingrarna, är så hungrig
kvällen sveper in hastigt och
dagen slutar efter minimalt gnäll

tisdag

tisdag

lätt vaknar barnet
tårarna faller, hon är trött
men kan inte somna
allt kladdar
allt ramlar
elden falnar
får jag gå och lägga mig nu?

ons

onsdag

tror minsann att hon ärvt
min dramatiska förmåga
det tar fem minuter att somna
och avgrunden hinner närma sig
till sist vilar jag med henne
orkar inte med hennes tjugofemminutare
vi får till en vila på två timmar
hon är glad
jag är glad
vi äter en snabb middag när han kommer hem
sedan bakar jag en äppelkaka
kakan som aldrig bakades i fredags
så somnar hon före nio
och ännu en dag är slut

tors

torsdag

stiger upp åtta efter natten
då hon vaknade nolltvå och var så ledsen
hon vill inte
äta
sova
vara vaken
vrålar så det ringer i öronen
- "mamma kan inte sova åt dig"
hon somnar innan han är hemma
hon som vaknade efter att han åkt
jag äter äppelpaj
duschar
försöker hitta
lugnet

fre

fredag

öronen klarar sig utan skrik
provar längre vakentider
ser om de föder längre sovstunder
promenerar med värkande höfter
med en skeptisk blick på mig hela tiden
sista biten sover hon
hon sover fast vagnen står still men
vaknar efter femton minuter
jag googlar barnmat
svårt
hos hans föräldrar pratar vi husbygge
och halkar in på the Sims
hon sover en stund
även om hon inte är hemma
och en tand sprack upp i hennes tandkött

lör

lördag

stökig natt
men vi somnar om efter halv åtta
han jobbar
vi sover till nio, stiger upp och äter frukost
glada och pigga
nåja
relativt
allting är relativt
tar en tupplur innan han kommer hem
sedan åker vi på besök
hon tycker den andra bebisen är farlig
den
låter
gör ljud
glad och sprallig, charmig som få
farligt, tycker hon, min lilla
jag tröstar och sen somnar hon
i min famn
så åker vi ut till hans brors tomt
kikar och föreställer oss
kör hem, badar barn och matar barn
hon somnar medan han lagar mat

sön

söndag

tar sovmorgon
frukost
han åker till bygget
jag sätter henne i vagnen
och för en gångs skull
somnar hon och fortsätter sova
tills grannarna stör
efter det är dagen upp och ner
trött och ledsen
hungrig och ledsen
vi sover en timme
och sen äter hon dubbla portioner
förstås ska hon växa
svårt att hänga med ibland
han kommer hem
vi äter middag i soffan
han somnar bredvid
när han nattar henne
jag eldar brasa och väcker honom sen
- "kommer du?"
- "mm..."

så avrundar vi dagen
sitter bredvid varandra
men i egna små världar
det är också rätt fint

2 kommentarer:

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).