lördag 24 september 2016

💔

bild
11042016.

att två barnmorskor satte in en notering om att jag såg "moloken" ut i journalen efter förlossningen, trots att de visste att mitt barn var sjukt, jag var sjuk och alla hormoner åkte runt i kroppen. Vad hjälpte den noteringen mig?

när en barnmorska kom in i rummet på BB när jag var ensam för Sami var hem och släppte in katterna, och hen sa "varför är ni inte nere på barnavdelningen? Klockan är åtta, hon ska ha mat nu!" fast jag hade sovit två timmar det dygnet och inte kunde gå själv och jag var så himla ledsen hela tiden. Behövde verkligen inte skuldbeläggas just då

"ge inte napp, amma så fort hon visar att hon vill amma" - fast vi fått restriktioner om att bara mata var tredje timme (med sond) och det var personalen på barnavdelningen som börjat ge henne napp, vi ville inte ge henne napp alls från början

när de sa att de hade tagit in en säng till Tovas rum på barnavdelningen så jag kunde prova liggamma, men jag inte kunde ligga på sida för jag hade så ont i snittet. Det kändes som att jag skulle gå i två bitar om jag försökte

att det kändes att de behandlade oss som barn

då de berättade att så här gör vi med friska bebisar

då jag bad om mer smärtlindring och fick som svar att jag inte borde ha så ont längre eftersom det var fjärde dagen sedan snittet. Fast jag fortfarande hade ont, fick jag bara värktabletter som inte hjälpte

att jag tappade matlusten av all stress och antibiotika och bara mådde illa. När jag trodde jag skulle spy och hulkade så jag var rädd att jag skulle rivas sönder, tänkte att det gör för ont, det här överlever jag inte

att de efter en halv vecka "upptäckte" att vi betalade dubbla avgifter för vår sjukhusvistelse. En kostnad för rummet och "vården" på BB och en för rummet och vården på barnavdelningen (rummet hade de dessutom bestämt att vi skulle ha, även om de lovat att vi skulle få Tova upp till oss på BB)

att de frågade oss hur vi vill göra, om vi ville stanna kvar uppe på BB och få bebisen upp till oss eller flytta ner till ett rum på barnavdelningen med henne. Att jag sedan hörde dem viska utanför vår rumsdörr när jag var inne på toaletten om att vi önskade få stanna kvar på BB men att de nog skulle se till att vi flyttade ner till barnavdelningen ändå

att de hade tagit bort rullstolen kvällen vi flyttades till barnavdelningen, fast jag egentligen inte orkade gå hela vägen och ingen frågade. Att det kändes som att vi var i vägen och de bara ville bli av med oss

att jag kämpade hela dagen och att vi sedan inte fick vår "festbricka" som att vi inte var värda det för vårt barn inte var friskt

när bebisen hade ryckningar på natten som bedömdes så allvarliga att de filmades och skickades till Åbo för bedömning, men de inte tyckte det var värt att informera oss om, jag har ett syskon med epilepsi så jag bröt nästan ihop när jag hörde det

6 kommentarer:

  1. Det är så mycket som gjorts så fel på sjukhuset under er vistelse där :/

    SvaraRadera
  2. Vill bara krama om er så himla, himla mycket. Det en säger är verkligen så sant, att en måste vara frisk för att kunna vara sjuk i vår sjukvård idag. Det är fan inte meningen att en ska bli behandlad såhär av sjukhuspersonal, på vårdplatser. Det är fan inte meningen.

    Tusen, tusen kramar till er.
    <3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. det stämmer faktiskt alldeles för bra :( tack och kram tillbaka <3<3<3

      Radera
  3. Fy fan vad vidrigt. Min ena moster jobbar på akuten och när hon pratar om barnmorskor är det ord och inga visor. När jag läser det här förstår jag henne fullt ut. Maken till tanklöshet får man leta efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, får en klump i magen när jag tänkte på att det här faktiskt hände oss. Vill liksom inte tillbaka dit någonsin igen och det kan ju bli problematiskt då jag faktiskt skulle vilja ha något barn till och det är enda stället en vänder sig till. Dock var en handfull av dem faktiskt väldigt fina och sympatiska människor, som en egentligen tänker att alla som jobbar med andra personer borde vara.

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).