måndag 29 augusti 2016

När vi höll ett namngivningskalas.

nk1
nk2

såg det här inlägget hos Johanna och blev inspirerad att skriva om hur vi gjorde med Tovas namngivning. För oss var det självklart att ha namngivningskalas istället för dop, då vi inte är varken troende eller med i kyrkan. Sitt namn fick Tova egentligen redan i april, då vi skickade in pappren till magistraten, men vi ville ju fira det också! Då vi aldrig hade varit på en namngivning utanför kyrkan och det heller inte var lätt att hitta inspiration och tillvägagångssätt på Internet, fick vi köra vårt eget race. Vi bestämde ganska tidigt att vi bara skulle bjuda närmsta släkten, då vi inte ville ha det för stort och Sami hade behövt gallra så hårt bland sina vänner (inte jag, för jag har cirka två, eh) om vi skulle bjudit någon utanför familjen. I och med att vi bjöd så få gäster, kunde vi ha kalaset hos mina föräldrar. Vi lånade porslin, bestick och termosar från Köks-meny.


nkf


vi hade inget regelrätt tema för kalaset, förutom att färgerna rosa och grönt var genomgående. Det var inte heller meningen, men jag kan inte låta bli att göra grafiska profiler för allt jag pysslar med - so sue me. Jag skrev ut bokstäverna i Tovas alla namn på tjockare papper och gjorde banderoller av dem genom att trä dem på sytråd, har sett att det går att beställa sådana banderoller om en vill, men jag tyckte det gick precis lika smidigt att klippa och dona (Sami fick dock fixa med sytråden, för jag lyckades spilla blod bara jag tog fram nålen). Banderollerna hängde vi upp på väggen vid bordet. Till bakverken gjorde jag skyltar för glutenfritt och nötter. Eftersom utomkyrkliga faddrar inte registreras någonstans, tyckte vi det skulle vara trevligt att ge ett "bevis" över fadderskapet till faddrarna.

nk3
nk4
nk5

som program på kalaset hade vi ett tillfälle där Sami och jag hälsade gästerna välkomna och berättade om namnen och presenterade faddrarna vi valt. Efter det blev bjöd vi på smörgåstårta. Vi valde att ha kalaset som en kaffebjudning, så när smörgåstårtan var äten, plockade vi fram gräddtårta, rulltårta, banan- jordnötssmörsmuffins, american cookies och hallongrottor. Orsaken till att vi hade så pass många olika sorters bakverk, var att vi ville göra några glutenfria alternativ också. När alla hade ätit klart, fotograferades faddrarna med Tova och sedan öppnande vi presenter (Tova var så klart mest intresserad av presentpappret) och sen var det slut. Ungefär. Vi hade dock några gäster som kom senare av olika anledningar. De fick nöja sig med tårta och allmänt prat, men det gick bra det också.

nk6

tyckte det allt som allt blev en bra dag och jag är glad att alla kunde komma en stund på dagen i alla fall! Visst hade det varit mer bekvämt för mig och Sami om någon annan hade hållit i programmet och sådant, men det finns inte något sådant att tillgå på Åland i nuläget och vi ville inte pressa någon familjemedlem att hålla i det, då ingen är så värst för att stå i centrum.

ja, så gick det alltså till den tjugotredje juli tvåtusensexton, då vi firade att Tova Eveline Francilia fått sina namn.

nk7

foto: Emil Häggblom.

2 kommentarer:

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).