onsdag 24 augusti 2016

BB-väskan.

i väntan på förlossningen, packade vi en liten sportbag med grejer för BB-tiden. Minns inte exakt vad vi hade i den, men den var ganska full (det mesta från veckan vi var på sjukhuset är lite luddigt). Jag utgick från Annas lista (gör jag inte alltid det?) och radade upp det jag mindes att var med i väskan (och jag kan på förhand säga att det här inlägget färgas rätt mycket av min BB-upplevelse. Sorry):


ikånk
08042016.

mamman
  • några ombyten kläder
jag använde nog mest de långa rockarna som fanns på sjukhuset, plus nättrosor, sjukhussockor och -tofflor. Vi blev dock kvar på sjukhuset längre än väntat och sista dagarna orkade jag faktiskt dra på mig mina egna kläder (en lång knäppskjorta och en lång tröja med knäppning fram - något annat på underkroppen tog jag först på mig sista dagen, samma dag vi åkte hem och det var mina gravidleggings - hade så ont vid snittet att bara tyg mot det var för mycket)
  • necessär
använde en hårsnodd, tandborsten och tandkräm, deodorant, ungefär. Hade så långt hår att allt kunde samsas i en boll mitt på huvudet. Hade med mig eget schampo, balsam och duschtvål men orkade inte med doften av hemma när allt var så misär (jag har aldrig sagt att jag inte är dramatisk) så jag använde bara sjukhusets tvål.
  • amningsinlägg och kräm till bröstvårtorna
detta var väldigt bra att ha med, det blev en del läckagen och svid i början.


pappan
  • mjukisbyxor, extra t-shirts och sockor
Sami åkte hem och släppte in katterna varje kväll, så han passade även på att duscha då han var hemma. Oerhört praktiskt att bo så nära sjukhuset. Vid eventuell nästa gång kommer det inte alls vara lika smidigt, eh.


ikånk2


bebisen
  • första kläderna, kläderna för hemfärd
vi hade ju köpt en body i storlek 50 som Tovas första kläder men, eh, hon var för stor för den då hon föddes. Sådant är ju svårt att veta! Vi hade dock med oss två pyjamasar och en tunnare ytterhalare som kunde dras över pyjamasen i storlek 56. Utöver det hade vi med sockor, vantar och mössa. En mössa blev vi av med, för sjukhuset använde liknande och vi hann inte märka vår. Snyggt.
  • babynestet
hade säkert varit bra att använda om inte Tova hade behövt ligga på värmebräda, uppkopplad till mätare och i andningsgrimma från början. Vi var så glada att ha henne ens i samma rum som oss, så hon blev att ligga i sin "bunke" bredvid min säng, invirad i en filt. Dessutom matchade inte Samis säng (bäddsoffan) med min säng höjdmässigt, så hon kunde inte ligga mellan oss ändå. Nestet var alltså helt onödigt att ta med för oss.
  • filt att vira in bebisen i
vi hade med en flanellfilt, men den blev inte använd på sjukhuset. Där användes sjukhusets fleecefilt.
  • första gosedjuret
allt blev så upp och ner från början, så Tovas lamm blev kvar i väskan under tiden vi var på sjukhuset. Det fanns ingen tid för mys och gos, utan det var fruktansvärd stress hela tiden. Jag hade väldigt svårt att känna något annat än obehag för att hålla i min bebis och ville / kunde inte göra det om hon inte skulle matas eller det fanns någon annan praktisk orsak till det. Nästan så att jag inte orkar tänka tillbaka på det nu. Känner liksom olusten komma smygande tillbaka. Wäh. Nåja.


övrigt
  • förlossningsbrev
jo, det var med. Men det kändes inte riktigt som att de hade läst det. Hm. Till eventuell nästa gång ska jag komponera ett eget förlossningsbrev och strunta i mallen som ges. Ska skriva rent det på datorn, printa ut en hög och trycka ett i handen på alla barnmorskor som kommer in i vårt rum på BB. Ska ställa krav. Blev behandlad som ett barn för många gånger under BB-tiden och det händer inte igen.
  • kameran
är så glad att vi tog med "riktiga" kameran till sjukhuset. Sami var även duktig på att komma ihåg att fotografera, för jag orkade inte. Även om det mesta var skit, känns det bra att ha det dokumenterat på riktigt.
  • godis och Trip till förlossningen
så. mycket. värt. Jag fick inte i mig någon mat under igångsättningsdagen, så det var superbra att få lite extra energi mellan värkarna.
  • mobiltelefon och laddare
alltid bra att ha med, så klart. Bra att kunna uppdatera familj och vänner om hur det gick och inte gick.
  • Tovas "mitt första år"-bok
bra att fylla i som tidsfördriv mellan matningar av bebis och matningar av oss.
  • babyskydd till hemfärden
annars hade det varit lite knöligt och livsfarligt att åka hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).