fredag 3 juni 2016

Sommarlistan.

sl1

Vilka är de tre första sakerna du kommer att tänka på när du hör ordet SOMMAR?
blommor, fjärilar och sjön.

Vilken smak på glassen beställer du?
chokladnougat eller lakrits (avskyr "riktig" lakrits, men let's face it, lakritsglass smakar alltid mest salmiak).

Sia eller Ingman?
nä, helst Valio.

Var tillbringar du helst din lediga kväll?
på ett solvarmt berg vid sjön.

Ska du gå på student- eller examenskalas?
nej, alla jag känner är för gamla och har redan tagit examen. Tråkigt nog.

Smörgåstårta – najs eller bajs?
najs! Före jag blev tillsammans med Sami förstod jag inte finheten med det, men nu. Nu är jag frälst. Hade blivit krångligt annars, för det Anderssonska hushållet älskar sin smörgåstårta.

Vad hittar man dig en regnig dag?
inomhus, i soffan, framför en film. Med babyvakten bredvid mig, beredd att lyfta inom någon sekund.

sl2
sl3

Var och hur firar du midsommar?
vet inte än, antagligen på Bussö med Sami, Tova och resten av familjen. Får se.

Vilken blir årets sommarplåga?
ingen aning, är så dålig på att lyssna på musik och speciellt ny sådan och speciellt poppig sådan. Jag tänkte lyssna på Kents nya och sista album, men jag tycker inte att det är så plågsamt.

Vilket är ditt bästa tips för att koppla av i sommar?
andas. Ingenting är så viktigt ändå. Och! Smörj på med solkräm så slipper du fundera på om du bränner dig i solen!

Ska du resa någonstans i sommar?
nej. Eller. Jag tror inte det. Inser nu att jag har väldigt vaga planer för sommaren, men en får väl ta det lite som det kommer med en liten person inblandad. Har mest en vision av att vi flyttar ut till Bussö för sommaren, men vet inte om ens det kommer att fungera i år.

Ska du sommarjobba – eller har du semester?
jag fortsätter med mitt "mammajobb" även under sommaren. 24/7, alla dagar i veckan. Tror det blir fint.

sl4
sl5

Den ultimata sommarmaten för mig är...
rökt fisk! Grillat kött! Grillade tomater! Mammas potatissallad! Jordgubbar! Mosade smultron och mjölk!

När tar du det första doppet?
blev mesig under förra året och tror knappast det blir innan midsommar.

Beskriv din idyllsommar.
varma dagar med mycket sol, gärna att det blåser en lätt bris så en inte blir till en blöt fläck. Varmt vatten (utan alger. Usch för alger). Ingen stress med något, bada hela dagarna, åka ut med båten till någon holme och kika. Äta vattenmelon, jordgubbar, glass och grillat. Fiska och röka fisk. Ligga i hängmattan. Umgås med fina vänner.

Avslutningsvis: nämn tre saker du ser fram emot med sommaren 2016!
1. Samis fem veckor långa semester.
2. Att vårt hus kanske blir inflyttningsbart.
3. Att upptäcka sommaren med Tova.

sl6

lista via Maria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).