tisdag 14 juni 2016

Karriärslistan.

Vad ville du bli när du var liten?
isprinsessa eller veterinär, möjligen att jag skulle kombinera de två yrkena. Senare ville jag bli kläddesigner och illustratör. Efter det: författare.

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
författare eller illustratör.

Gick du någon nishad gymnasielinje?
japp, jag gick media och kommunikation. Trodde jag skulle få grundstenar för mitt skrivande och illustrerande. Lärde mig InDesign. Typ. Blev medieassistent och ingen vet exakt vad den titeln innebär.

Vad hade du för betyg?

det varierade på hur intresserad jag var av ämnena. Till exempel hade jag högt betyg i biologi tills vi bytte lärare och hen var totalt oinspirerande. Efter det hade jag väldigt lågt betyg i biologi.

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?
bästa: svenska, engelska, bild
sämsta: matematik, fysik, kemi

Utbildade du dig efter gymnasiet?
nej, jag började jobba. Så sjukt skoltrött. Ångrar det samtidigt som jag inte ångrar det.

Vilket var ditt allra första jobb?
kanslist vid stans stadskansli. Om en inte räknar att jag är en bondunge och har haft jobb hemma hela somrarna och sådant.

Vad har du mer haft för yrken?
kanslibiträde, lokalvårdare, biluthyrare, utställningsassistent, handläggare. Nu är jag mammaledig.

När hamnade du i den banan du är i idag?
började jobba på kontor och gillade det, så det är väl där jag har hållit mig.

Vilken är stunden då du liksom visste att du är på rätt väg?
jag vet inte, är nog inte där än.

Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb?
att lyssna, att jag har viljan att utveckla.

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
jag kan inte slappna av. Måste få allt gjort så fort som möjligt.

Vad går ditt jobb ut på mest?
nu är jag ju hemma med Tova. Så: mata, leka, byta, söva. Ungefär.

Vad skulle du vilja jobba med om du inte gjorde det du gör nu?
att skriva och illustrera. Någon gång.

Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?
janå, något som handlar om att kunna räkna snabbt i huvudet.

Vad gör du om fem år?
jag hoppas att jag antingen börjat studera något jag verkligen är intresserad av, eller att jag har kunnat börja jobba med att skriva eller illustrera. Kanske jag har startat mitt eget företag?

Vad gör du när du är 60 år?
sitter i en gungstol med en katt i knät och tar det lugnt. Jag har ju alltså vunnit på lotto och kunnat sluta bekymra mig om allting. Ehe.

Vad skulle det stå på ditt visitkort om du fick drömma?
Hanna Häggblom - mångsysslare inom det kreativa området. Flummigt. Gillar't.

kontor2
hanna med jobbfrisyren, 07102013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).