lördag 18 juni 2016

"Bebisbubblan".

när jag var gravid tänkte jag mycket på hur det skulle bli sen, när lillisen väl var på utsidan av magen. Jag sög i mig orden från mammor omkring mig och på olika bloggar och forum. Det var mycket "rosa bebisbubblor" och sådant. Då bebisen föddes kom verkligheten lite som en kalldusch, på bra och dåliga sätt. Tänkte att jag listar lite av mina små erfarenheter hittills!

innan jag fick barn pratades det aldrig om att:

- en kan börja kalla 4 timmars oavbruten sömn för "en rätt bra natt"
- det enda en är sugen på att inmundiga är kaffe och choklad
- en ibland känner för att sälja bebisen billigt på blocket
- allt dåligt försvinner då bebisen ler mot en
- det känns helt sjukt och konstigt när bebisen lärt sig något

- bebisen kan börja spy när den blivit några veckor även om den inte gjort det från början
- vissa bebisar hatar att sova på dagen och att de inte slocknar av sig själva utan blir skrikiga istället
- en kan bli så slut som människa när bebisen inte slutar gråta att en gråter själv
- alla drömmar i början är bebisrelaterade och att en blir alldeles förvirrad av det
- en inte ens märker att en börjar prata bebisspråk

- bebisar rapar och pruttar som vuxna människor = inte litet och gulligt
- även små bebisar kan bli uttråkade
- bebisen inte vill ligga hud mot hud
- en svettas konstant när en ammar och munnen är som en öken
- en vecka kan kännas som en månad i efterhand

bebi1

- en inte behöver känna himlastormande kärlek för sitt barn från början
- det är en underlig känsla att mitt i allt känna igen sig själv i bebisens ansikte
- bebisar kan ha en "normal" dygnsrytm från början
- även små bebisar kan må bra av rutiner
- bebisnacken ibland enbart luktar surt

- en kan få så ont i hjärtat av en ledsen liten underläpp
- största delen av kommunikationen mellan föräldrarna handlar om avföring
- när bebisen äter ersättning är bajsblöjorna äckliga på riktigt
- alla tar sig rätten att fråga om ens mjölk
- tvättmaskinen går alla dagar i hemmet

- en börjar bära katterna i försiktiga grepp och stöd om nacken
- en kan sakna bebisen om hen sover lite längre än hen brukar
- toalettbesöken för egen del minimeras för en själv är inte första prioriteten
- det kan kännas konstigt att ta med sig bebisen utanför hemmet
- en nyfödd bebis kan rocka storlek 56 redan från början

10 kommentarer:

  1. Många pratade om att ammande bebisar doftar så gott och att de har den där bebisdoften. Elma luktade bara sur mjölk. Efter ett par veckor tyckte jag dock att det doftade gott det med ;) eh! Känner igen mig i nästan alla punkter på denna lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaha, ja! Tova också, i alla fall när hon spytt ;) jag är inte riktigt där än, det kanske kommer ;)

      Radera
  2. Alltså exakt såhär! Känner igen mig på nästan alla punkter. Dock har jag inte börjat stöda vårt frasses nacke än! Haha älskart! :D

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet! Puss på er <3 / Åsa

    SvaraRadera
  4. Känner igen mig i de flesta punkterna! När vår Alex var nyfödd glömde jag även äta, alltså påriktigt GLÖMDE! :D Alla sa ju att man ska äta och dricka tillräckligt när man ammar, men då Alex inte tog tutt och istället var fast vid mig hela långa dagen, så glömde man ju faktiskt bort maten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det också! Börjar bli ett tag sen jag slutade amma, så jag hade helt glömt bort det! Jo, i början satt en ju mest fast i soffan, glömde gå på toa och glömde få i sig näring. Håhå! ;)

      Radera
  5. Gud vad jag känner igen mig. Bra (och välformulerad!!) lista! Några rosa skimrande moln var det inte för mig heller, vilket tog mig helt på sängen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! Ja, jag fick också en lite chockartad början på mammalivet. Jag hade aldrig föreställt mig att jag inte ens skulle få hålla mitt barn när jag ville den första veckan... fick då problem med anknytningen och sådär.

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).