onsdag 8 juni 2016

Återbesök.

tovitov
allt ska smakas på just nu, egna armen är ju ganska mumsig!

hade råkat dubbelboka oss igår, så jag åkte själv på återbesöket till mödravården och Sami tog Tova till rådgivningen. Kändes väldigt konstigt att träffa vår barnmorska igen. Tog blodtryck, järn och jag vägde mig på skoj. Hade tänkte göra det när vi kom hem från sjukhuset, men vår våg hade passligt nog gått och dött och ingen har orkat återuppliva den ännu. Så pratade vi om förlossningen, upplevelser och hur jag skulle tänka under en ny graviditet och sådär. Tror det ordnar sig. Det var inte graviditeten som gick snett, det var igångsättningen. Vet med säkerhet att en sådan blir det inte igen. Sedan får vi väl se när/om jag väl blir gravid igen, om jag känner att det blir jobbigt och behöver prata med någon. På fredag ska jag på efterundersökning och sen slipper jag åka till sjukhuset på ett bra tag. Hurra, hurra. "Jag hoppas vi ses igen om ett tag", sa barnmorskan. Eh. Nja. Inte snart, alltså.

jaha, Tova då? Hon blir två månader i morgon, visar inget intresse för att börja vända sig hela vägen från rygg till mage eller ens att vilja lyfta huvudet från golvet, trots att vi vet att hon kan. Hon har vänt över på sida några gånger, men därifrån kommer hon inte vidare. Däremot har hon börjat försöka ta tag i saker, ibland kan hon till och med gripa tag med handen! Det kräver dock att hon slutar vifta och riiiktigt koncentrerar sig. Hon ler ofta och är väldigt pratglad emellanåt. Vi har börjat potträna lite smått, då hon är väldigt stadig i nacken och ryggen när hon sitter. Det går sisådär, hon har inte riktigt förstått vad det är meningen att hon ska göra där ännu, men det kommer. Igår fick hon första vaccinet, som tur är, är det ännu en månad kvar till sprutorna. Storleksmässigt följer hon sin kurva och är nu 61,4 centimeter lång och väger 6350 gram.

4 kommentarer:

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).