torsdag 19 maj 2016

Om amning.


ja, alltså. Jag ville verkligen amma, jag försökte verkligen amma. Men när bebis skrek sig hysterisk vid bröstet och jag bara blev frustrerad och vi till sist grät båda två, slutade jag. Det var helt enkelt inte värt det. Det har inte varit något problem med att det inte skulle finnas mat eller att den skulle varit näringsfattig, för upp i vikt har hon gått fast hon inte ätit sig mätt (då hon skrikit istället för att suga). Vet inte om det beror på att hon sondmatades med enorma portioner från början och väntar sig bli proppmätt superfort utan att jobba för det, eller att hon introducerades för napp innan hon introducerats för bröstet.
Hur som, så fungerade det inte. Nu har hon fått ersättning i en och en halv vecka och skrikandet har minskat, även om hon skriker så fort hon blir hungrig och jag inte har flaskan färdig. Det brukar ändå inte hålla på så länge och det slutar så fort hon fått mat.

första dagarna den veckan jag slutade var hemska, hormonerna flög omkring hejvilt och jag måste pumpa ut mjölken för att inte få mjölkstockning (vilket jag hade början till tre gånger när bebis började vägra äta ordentligt från bröstet). Jag grät för att jag så gärna ville mata henne från mig och för att hon inte ville och för att bara "dåliga mammor" slutar amma när det finns mjölk och för att "modersmjölken är barnets bästa näringskälla". Men. Nu känns det bättre. Jag vet att mitt barn får mat ändå och att hon går upp i vikt också nu. Om vi, om några år, lyckas skaffa syskon till Tova, så vet jag att det finns mat hos mig. Får hen bara en lättare start i livet så tror jag att amningen kan fungera.

positivt med att flaskmata är ju att Sami kan ta några matningspass när han är hemma, då maten inte är beroende av mig. Nu har vi delat upp natten så att han har tagit det tidiga passet och jag tagit det senare, då Tova oftast somnar om rätt fort efter den tidiga matningen. Hittills har det fungerat rätt bra. Snart kanske hon slutar äta på natten, men där är vi inte riktigt än.

6 kommentarer:

  1. Det som funkar bäst för er ÄR det bästa för er <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja! Det tog bara lite tid att komma till den insikten <3

      Radera
  2. Så tuff start men skönt att det funkar bättre även om hon skriker lite. Viktigast är att NI mår bra. Amning är bra om det funkar bra. Ersättning är bra om det funkar bra. Så är det :) Jag är väldigt ödmjuk till hela amningsgrejen även om jag liksom dig har en stor önskan om att det ska funka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, som tur är skriker hon lite mindre för varje dag som går :) ja! Det var bara det att ingen SA att problemet med amning kunde vara att bebisen helt enkelt inte vill, trodde att det var ens egen mjölkproduktion som avgjorde om det gick eller inte. Tycker de informerar väldigt dåligt före...
      Ja, går det så är det bra och går det inte så är det också bra. Kram till dig! <3

      Radera
  3. Jag håller med dig om att infon om amning är väldigt riktad att det skulle vara mamman som vill eller inte vill, men det är inte alltid där det hänger. Det viktigaste är att Tova blir mätt och att hon växer som hon ska sen är det inte lika viktigt var maten kommer ifrån :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja! Och "alla kan amma", liksom jajo, kan och kan. Men det är inte det som är grejen. Håh! Ja, det gör hon så jag har lugnat mig lite ;) <3

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).