måndag 16 maj 2016

Lägesuppdatering.

bovis
Tovabild från snart två veckor sen. Dubbelhakan ♥

idag multitaskar (korrekt böjning? Så klart, endast det bästa för dig) jag. Tvättar, läser bloggar, försöker skriva det här inlägget, äter skorpor och dricker kaffe samtidigt som jag försöker få Mini Me att sova. Det går inte så bra. Det sistnämnda, alltså. Var till rådgivningen idag (lillan väger snart sex kilo. Undra på att jag blir trött i armarna på kvällarna!) och fick order om att försöka få Tova att sova längre pass i egen säng istället för fem-tio minuter i min famn, som varit det vanliga. Jag har inte kunnat lägga henne ifrån mig, för då har hon vaknat och börjat skrika. Så. Nu försöker vi så här. Tanken är att hon ska somna själv. Hm. Förhoppningsvis går det bra, så får vi båda lite mer vila om dagarna.

4 kommentarer:

  1. Vår son börjar också skrika så fort man lägger ner han.. famnen är bästa stället att sova på, även på natten.. lite tröttsamt.
    Så har du nå bra tips på hur ni får henne att somna utan skrik tar jag gärna emot den :D

    SvaraRadera
  2. I feel you! Nu vet inte jag hur mycket tips jag kan ge, eftersom Tovas sömnmönster kan ändras när som, men på natten de fyra första veckorna sov ingen av oss så hemskt mycket. Vi provade allt möjligt, sitta och guppa med henne på pilatesboll, gå runt med henne och nynna, buffa baken när hon låg i sängen, linda in henne i en filt som en burrito (funkar dock ibland!).

    Idag blev hon sex veckor och den senaste veckan har vi försökt oss på en "kvällsrutin". Lite före klockan 23 stänger vi av Tv:n och dämpar belysningen, sen går vi och byter till torr blöja och sätter på pyjamas, sedan går vi till sovrummet (som är mörkt, tyst och svalt. Vi hängde upp en mörkläggningsgardin så natten skulle bli längre fast det är ljust ute) där hon får äta och så läser vi saga för henne när hon ligger nerbäddad i egen säng.
    Det har fungerat förvånansvärt bra hittills! Fast hon inte förstår vad vi läser för henne, så bara hon är lugn tar det inte länge innan hon somnar. Där får en försöka lugna henne ifall hon är ledsen, det fungerar inte att lägga henne i egen säng när hon skriker.
    Från början tog det allt från en timme till tre innan hon somnade och igår läste jag tio minuter och efter det sov hon för natten. Jag läser ur en bok med mer text (muminpappans memoarer, ehe), eftersom "vanliga" barnsagor är så korta och det blir så mycket avbrott när en bläddrar.

    på dagarna kämpar vi på ännu, men jag försöker se de tidiga tecknen på när hon börjar bli trött och tar henne till sängen (har märkt att hon fort blir övertrött och att hon sover bäst när det är lite mörkare) där jag bäddar ner henne och ger henne nappen (vilket är lite svårt, för hon gillar den inte egentligen...) och säger lugnt åt henne att nu får du sova en stund, så går jag därifrån när hon börjar klippa med ögonlocken men att hon ser att jag går. Sedan kikar jag på henne emellan utan att störa henne om hon somnat, börjar hon gråta så är jag där och tröstar så fort som möjligt och försöker göra samma igen, att jag säger att hon får sova lite och går medan hon fortfarande är lite vaken, så hon vet att hon inte behöver undra var jag är. Så har jag radion på i köket, så det aldrig är helt tyst.

    nu har Tova ändå alltid sovit rätt bra i egen säng, hon är klängigast dagtid som tur är, men ni kan ju alltid prova att göra en läggningsritual och se om det hjälper. Annars sitter en ju med mantrat "det blir bättre sen, hen kommer att växa ifrån det här" ;)

    SvaraRadera
  3. Tack för att du delar med dig :) vi får försöka oss på en läggningsritual då :)
    Man vill ju att allt bara ska fungera direkt men namn får ju faktiskt kämpa lite ;)
    Leon är snart 4 veckor så man kan väl inte kräva alltför mycket..
    Däremot tycker jag att han är otydligt med att visa när han är trött.. förutom när han äter för då somnar han gärna efteråt vid bröstet.
    Svårt med barn, tur att dom är söta :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. absolut, vi höll på att bli gråhåriga där ett tag - när hon inte kom till ro förrän vid 03.30 på natten/morgonen ;) ja, prova! Kanske han gillar rutiner :)

      ja, alltså. Var är manualen till bebisarna?! Hade behövt den väldigt många gånger redan ;) Tova börjar gäspa och sen blir hon antingen väldigt stilla eller börjar fäkta som en tok, blir blank i blicken och sen börjar hon gnälla, men jag tror att hon blev tydligare där vid fyra-fem veckor, så det kommer nog :) jodu! Himla tur att de är söta, när en knappt får sova och absolut inte förstår varför de skriker _den här_ gången ;)

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).