onsdag 16 mars 2016

Vecka 38.

38

onsdag igen, vilket betyder veckobyte i bebisfabriken. Under veckan som gick har vi hunnit med det så kallade "sista läkarbesöket" och sista besöket till "vår" barnmorska. Nästa blir till barnmorskorna på BB. På läkarbesöket fick vi se lill-Semlan via ultraljud och hen följer sin kurva, hen ligger lite över normalkurvan men inte så farligt. Doktorn sa att om Semlan skulle födas nu skulle hen väga lite över 3 kilo. Försöker att inte tänka på att hen ska lägga på sig cirka 200 gram per vecka och kan bli kvar på övertid. Puh. Nåja, det är ju bra att hen tjockar på sig som hen ska, förstås.

doktorn kände på min livmodertapp (TMI? Möjligen) och den var tydligen mjuk, kort och 1 centimeter öppen. Det kan betyda att Semlan anländer tidigare än beräknat, men det kan också betyda att hen kommer på BF eller efter. Hur som helst är ju första jobbet gjort i det läget i alla fall. Tydligen är det ovanligt att det blir så på förstföderskor. Hm. Sjukt. Sjukt att det är så nära ändå. För övrigt har Semlan inte bara hållits med huvudet neråt, utan även fixerat sig så. Duktiga lilla knoen!

hos barnmorskan lyssnade vi på hjärtat och tog måttet på magen. Mitt järnvärde har gått upp till normalt igen och jag tycker mig ha märkt ett litet uppsving i piggheten, dock är jag fortfarande tröttare än vanligt, men det kan ju bero på att jag snart lyckats skapa en helt ny person. Från scratch, liksom. Slå det om du kan.

mitt mående har väl varit ungefär som under de tre-fyra föregående veckorna. Halsbränna, ont i fogarna och sådant. Fortsätter försöka ta det lugnt, dricka mycket vatten och sova när det finns möjlighet. Är som en katt. Förutom att jag inte ligger ute och rullar i gräset riktigt än. Eh.

v38

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).