onsdag 30 mars 2016

Graviditeten / En sammanfattning.

Vilken vecka är du i nu?
40 (39+0). Det är alltså sju dagar kvar tills Semlan är beräknad att se ljuset för första gången. Får se. Hen har ju två envishuvuden att brås på, så hen kanske inte alls vill komma då bara för att någon annan har sagt det.

När är du beräknad?
om en vecka, 6 april.

sk2
samma dag som vi fått plus på stickan var vi i skogen och letade svamp.

När fick du reda på att du var gravid?
1 augusti 2015.

Hur gammal var du och din partner då?
25 och 26.

I vilken vecka var du då?
3-4 tror jag? Jag minns inte.

Hur tog du det?
det var ju planerat så jag tog det väl helt bra. Blev pirrig och darrig och sådant där. Någon vecka senare fick jag panik, men efter det har jag varit lugn. Har känt mig mest glad och förväntansfull.

kyld

Mådde du mycket illa i början?
ja. Mådde som ett himla as och spydde cirka varje dag från mitten av augusti till slutet av oktober. 10 av 10 skulle inte rekommendera detta. Sedan mådde jag "bara" illa till någon gång i november. Thank you åksjukepiller, säger jag bara. Jag var även superdunderförkyld under två veckor i augusti.

Har du mycket halsbränna?
all day every day. Nämen, varje kväll i alla fall.

Är du känslig?
emellanåt känner jag mig väldig fragil och tar åt mig av allt, men jag är väl som "vanligt" allt som oftast. I början av graviditeten blev jag förtvivlad när Sami köpt fel färskost. Eh. Märker av mina toppar och dalar i humöret väldigt bra just nu. Är jag glad så är jag superglad och är jag ledsen så är jag alldeles miserabel.

worry

När kände du bebisens första sparkar?
tror det var i vecka 18-19. Sami kunde känna dem först i vecka 21.

Är du ofta orolig?
så klart. I'm the worrying kind. Så länge bebis rör på sig som vanligt och hickar på så kan jag hålla mig relativt lugn ändå.

Sparkar bebisen mycket?
ja, men nu har hen mest "bumblat", som jag kallar det. Gnidit runt inne i magen, typ. Mest troligt börjar det bli alldeles för trångt därinne. Men visst kommer det en del ninjakickar emellanåt. Det gör ont, för hen är inte så liten och svag längre.

hemlasemla
vi gick ut med vår graviditet på sociala medier med den här bilden.

Har du fått bristningar?
jo, och nu har de börjat klia också. Ledsen smileymun. Bryr mig väl inte så mycket om ränderna i sig, jag vet ju att de bleknar och de är bara ett bevis på att jag burit mitt och Samis lilla barn.

Har du foglossning?
skoja inte om det. Är som en stel farbror på kvällarna, bara att ställa mig upp från soffan leder till mycket grimaser och pustningar. Allt gör ont. Sova gör ont.

Har du sammandragningar?
inte nu när jag skulle vilja ha det. Eller. Jag känner inte av mina sammandragningar när jag väl har dem heller.

Hur vill du att din förlossning ska se ut?
förhoppningsvis relativt snabb och att alla mår bra.

pregz

Hur många ultraljud har du gjort?
känns som en halv miljard (Sami räknar dem till sju). Först gjorde vi två för att bekräfta graviditeten (det första visade inget annat än en fostersäck, men enligt det andra UL borde det visat mer), sen var vi på KUB till Åbo. Efter det har vi gjort några rutinultraljud, uppföljningsultraljud (på grund av njurbäckenen) och ett sista ultraljud. Vi har även ett tillväxtultraljud bokat till den 7 april, men jag hoppas Semlan är ute redan då.

Vet du vad det blir för kön?
ja, men vi har valt att hålla det hemligt tills hen är ute. Det läggs lite för mycket fokus på just könet hos barn.

Hur gammal kommer du vara när bebisen kommer?
25, eftersom bebis ska komma i april och jag fyller år i maj.

Vilka är dina favoritkläder?
stora mjuka tröjor och gravidtights tills magen blev för stor för mudden. Nu bor jag i Samis mjukisbyxor.

jordnöt

Vad är din/dina favoriträtter?
rökt lax. Har ju alltid tyckt om det, men det är helt sjukt vad sugen på lax jag har varit under graviditeten. Dreglar vid tanken på det. Kunde äta en hel rökt lax precis i denna stund.

Vad är din/dina favoritdrycker?
kallt bubbelvatten med citron. Kunde ha blivit dyrt om vi inte haft vår Aqvia.

sheepahoy

Vad tycker du inte om i matväg?
gäddfärsbiffar, chips, ostbågar. Känner mig illamående när jag tänker på det. Kan dessutom inte alls äta så mycket choklad som jag vill, har börjat tycka att det är för sött? Vem är jag?!

Vilken sovställning är bäst?
ingen. Får lov att försöka anpassa mig när jag ska sova. Ligger jag på höger sida får jag halsbränna men höfterna värker inte och ligger jag på vänster sida blir det tvärtom. Jag har försökt få till någon slags ryggläge utan att behöva ligga helt på rygg genom att kila in en stor kudde under ryggen. Funkar helt okej. Det här med att sova är ett helt projekt just nu.

Övriga tankar:
visste väl inte riktigt vad jag hade och vänta mig graviditetswise, vem vet det innan den varit gravid första gången, liksom? Första trimestern gick mest ut på att försöka överleva i tröttheten, illamåendet och stressen över att inte orka prestera något på dagarna. Andra trimestern var helt okej, magen var lagom stor, jag hade inga större smärtor och livet löpte på som det skulle. Så kom tredje trimestern och jag fick ont överallt, svårt att sova och svårt att hållas vaken och kände mig helt enkelt klar med graviditeten. Det är där vi är nu.
Jag är inte bra på att vänta och en graviditet är en hel del väntande. Nio himla månader och så är det inte ens säkert att bebis kommer när hen är beräknad. Va.
Känner mig ändå väldigt lycklig att vi faktiskt blev gravida efter att jag nästan gett upp hoppet, och att vi tagit oss hela vägen igenom alldeles snart. Sami har varit ett stort stöd och tagit hand om mig så fint när jag knappt ens orkat stiga upp ur sängen.
Nu ser jag bara fram emot förlossningen och att äntligen få vår lilla Semla på bröstet.

203040

2 kommentarer:

  1. Hm, jag tror att jag inte berättar vad vi åt igår :). Dagens rätt, stekt strömming skulle kanske funka bättre.
    Väntan brukar kunna bli lite lång under de sista dagarna innan barnet kommer ut. Inte så långt kvar nu, hur som helst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi ska faktiskt äta det till middag ikväll! Strömming hade inte heller suttit helt fel ;)
      Ja, tusans tusan, vad lång bara den här veckan har känts. Hoppas bebis kommer ut snart!

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).