tisdag 19 januari 2016

Gravidlistan.

pregz

När blir du mamma?
det är beräknat till den sjätte april i år.

Var graviditeten planerad?
ja. Hade jag varit själv i det här (eh) så hade det dock hänt redan förra året, men vi diskuterade och kom fram till att det är bättre att vi väntar ett år.

När berättade du om graviditeten?
vi plussade den första augusti förra året, tror vi berättade för blivande far- och morföräldrarna i mitten av september. För "allmänheten" berättade vi i vecka tjugo. Inte egentligen av någon speciell orsak, kände väl lite att ingen annan har med det att göra? Vi berättade när det började kännas konstigt att låta bli att prata om det.

Hur många barn vill du ha?
om det går så vill jag ha fler än ett, kanske två eller tre. Jag har ju själv två bröder.

Tätt ihop eller långt isär?
rätt tätt, tänker att två år emellan kanske är passligt.

Har du oroat dig mycket under graviditeten?
emellanåt, men jag försöker hela tiden blicka framåt och ju längre tid det går, desto mindre oroar jag mig dagligen. I början var jag orolig för att det skulle vara en ofostrig graviditet, orolig inför KUB, orolig för missfallsrisken innan vecka tretton och sådant. Det finns alltid något att oroa sig för om en riktigt försöker.

Hur har graviditeten känts hittills?
första tjugo veckorna var väl lite av en promenad i parken (förutom de två veckorna i augusti när jag spydde konstant). Nu har det dock börjat bli obekvämt, har ont i ryggen och lite foglossning, kan inte knyta skorna om jag tagit på mig jackan färdigt och sådant. Det som är värst är att jag inte ska anstränga mig, känner mig så oanvändbar när jag inte kan hämta in ved eller skotta snö. Känner mig mest i vägen då.

Gillar du att vara gravid?
ja, jo. Oftast nog, men nu börjar jag nog bli lite trött på det. Tur att det inte är superlänge kvar. Jag är inte gravid för graviditetens skull, längtar efter att Semlan kommer ut till oss.

Ska ni ta reda på vilket biologiskt kön det blir?
vi, eh, vet redan det. Har vetat det sedan ultraljudet den tionde december, men vi håller det för oss själva. Vill inte att Semlans liv börjar med att vara satt i en speciell könsroll. Är kanske lite hippie på den punkten. Kanske.

Hur tänker du kring förlossning?
tänker väl inte så mycket kring det ännu förutom att det kommer att bli en sådan. Kanske börjar fundera mer på det i februari, när vi börjat gå på förberedelsekurserna. Ingen vet ännu.

Hur tänker du kring första bebistiden?
att det kommer vara mysigt, jobbigt och omvälvande på samma gång.

Har ni bestämt namnen sedan innan?

jao, förnamnet är vi väl överens om, men mellannamn och sådant har vi inte hunnit fundera så mycket på. Jag vill använda släktnamn i alla fall, för jag saknar helt sådana själv och hade gärna haft något som knutit mig vid tidigare generationer.

lista via Elsa.

2 kommentarer:

  1. Hejsan! Jag heter Janna och hittade din fina blogg via Elsa Billgren :) Jag har bf 11 april så det verkar som vi är himla synkade i vår väntan :) Så mysigt att följa dig! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej! Vad roligt - ja, det verkar bli en riktigt babyboom mars/april i år :D Kram!

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).