tisdag 3 november 2015

Lära känna-listan.

lkl1

1. Hur gammal är du?
fyllde 25 i maj och kategoriseras numera som "vuxen" i byråkratiska sammanhang.

2. Hur gammal känner du dig?
som en blandning mellan 65 och 16, det varierar lite från dag till dag. Har dock närmare till pensionären allt som oftast.

3. Var bor du?
just nu i Södersunda i Jomala, på Åland. Vi flyttade hit i februari 2014, så det skulle vara närmare att köra till vårt husbygge. Tidigare bodde vi cirka åttio kilometer från bygget och det tog en himla tid att köra mellan destinationerna.

4. Vad har du gjort i dag?
hittills: vaknat och ätit både frukost och lunch. Väntat på att min doktor ska ringa (tid 12:40 och hen har inte ringt än, nu är klockan 14:16) och har en mjuk pepparkaka i ugnen precis nu.

lkl2

5. Sommar, höst, vinter eller vår, vilken föredrar du? Varför?
tidig vår, när färgerna kommer tillbaka efter hösten och vintern och tidig höst, när ... färgerna byts i naturen. Verkar väldigt färgstyrd. Dessutom tycker jag inte alls om när det blir för varmt eller för kallt. Tycker temperaturen kunde ligga mellan 10-15 celsiusar. Alldeles lagom. Har aldrig känt igen mig när andra klagat och sagt att de inte är gjorda för nordiskt klimat. Jag är i sådana fall på ungefär rätt plats.

6. Är du beroende av någonting?
att alltid ligga steget före och alltid planera allt i minsta detalj, kontroll är ett stort behov för mig. Tappar jag kontrollen slutar det oftast på gränsen till sammanbrottet, vilket jag vet att inte är bra men vad ska jag göra åt det?

7. Nämn tre saker som man kanske inte vet om dig?
- jag tycker inte om att läsa eller se på sådant som är baserat på verkliga händelser
- jag är ganska lugn i allmänhet men har ett enormt road rage
... eftersom jag inte kommer på något mer som jag inte redan berättat
- smeten till mjuk pepparkaka är den godaste att äta ur bunken

8. Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu?
på Bussö, i vårt färdiga hus. Blir bitter emellanåt. Allt är dyrt och inget går så fort som det borde.

lkl3

9. Vad är du på för humör just nu?
smågrumpy, eftersom jag väntat alldeles för länge på samtalet. Tror hen glömt bort mig och tänker således framföra klagomål. Eh.

10. Vilket är ditt favoritgodis?
hallon-lakritsskallar. Egentligen allt som smakar hallon-lakrits.

11. Vilken är din favoritaffär?
hörduduatt... jag köper inte så mycket och tycker inte om att "browsa" i butiker. Så. Pass?

12. Är du morgon- eller kvällsmänniska?
i sådana fall: morgonmänniska. Egentligen är jag rätt asocial på morgonen, brukar bli bättre framåt mitten av dagen och sedan dalar det igen.

13. Har du blivit sydd någon gång?
nej. Har inte blivit sydd och har inte brutit något. Tur för mig att min kropp är knas helt av sig själv, så jag får känna mig lite speciell. Eh.

14. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig?
Anna bjöd mig på brunch förrförra veckan. Sami lagar mat när jag bara orkar ligga på soffan och gnälla.

lkl4

15. Är du blyg?
ja. Eller. Jag har inte några problem med grupper och tal och sådant där, men jag tycker om att iaktta nya personer och situationer från början. Lite creep, kanske. Vad jag inte tycker om är småprat, men jag har lärt mig hantera det också. Tyckte från början att det var meningslöst och hade inget emot att vara tyst, men jag har förstått att andra människor inte tycker om när det blir helt tyst. Så olika är vi.

16. Vad heter du i andra namn?
Carina.

17. Vill du gifta dig?
absolutivt definivt. Om Sami hade gått med på det så hade jag dragit honom till ämbetshuset för länge sen, men han tycker vi ska planera allt först. 16-åringen i mig blir frustrerad, men både 25-åringen och 65-åringen förstår. Vi har ju inte tänkt göra det fler gånger, så det är väl lika bra att det görs "ordentligt" från början. Missförstå mig rätt, här blir inget kyrkbröllop med flummiga präster och gamla sagor. Aldrig.

18. Har du något smeknamn?
nja, mina föräldrar brukade kalla mig för Nanna eller Nannisen när jag var liten. Lite gulligt. Sami kallar mig ibland för Hanster, mest när jag kallar honom Samster.

lkl5

lista via Elsa.

2 kommentarer:

  1. Punkt nummer 15 var himla bra formulerat. Kunde inte uttryckt mig bättre ^^

    SvaraRadera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).