tisdag 21 oktober 2014

Amerikansk äppelkaka, recept.

jag lovade Emil att jag skulle lägga upp receptet på äppelkakan för ungefär hundratrettio år sedan, men mitt i allt hade jag bara glömt bort det. Här kommer det i alla fall, receptet är ur Rutiga Kokboken.


Tid: 1 timme

200 gram smör
2 ½ deciliter socker
3 stycken ägg
rivet citronskal från ½ citron
4 deciliter vetemjöl
1 tesked bakpulver
1 deciliter mjölk eller grädde

till formen
smör
ströbröd

garnering
3-4 stycken äpplen
1-2 matsked socker
1 tesked malen kanel

vispa ihop smöret och sockret med elvisp. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning.
Smeten kan bli grynig men blir slät när mjölet rörs i. Smaksätt smeten med citron.

blanda mjölet och bakpulvret. Rör ner mjölblandningen i smeten och rör den jämn. Tillsätt vätskan.
Bred ut smeten i en smord, bröad form (jag satte i en långpanna, tar man en rund form rekommenderas
att den är cirka 24 cm i diameter
).

skala äpplena, kärna ur dem och skär dem i klyftor. Tryck ner klyftorna i smeten. Strö över sockret blandat med kanel.

grädda kakan på galler i nedre delen av ugnen i 175°C, 45-50 minuter.
Låt kakan svalna något innan den lossas eller stjälps upp på galler.

servera kakan skuren i bitar med mjukrörd glass eller vispad grädde som tårta eller dessert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).