måndag 20 maj 2013

Ålänningen och trafiken, del 4.

4# Trafikvett
- du behöver aldrig ha lyktorna på (dagtid). Det är töntigt att lysa och du ska bara ha på dem om det finns risk att polisen ser. De ger ju böter för vad som helst. Annars fyller belysningen på bilen ingen funktion på dagtid. Allra minst om det är mulet väder och du har en - låt oss säga - ljusgrå bil.

- ibland behöver du inte titta åt vänster före du kör ut i en korsning (med väjningsplikt). Det räcker om du blinkar. Fast egentligen behöver du inte ens blinka. Det är helt okej för dig att ge onda ögat till eventuell förskräckt trafikant som kommer från vänster och nästan krockar med dig.

- det suger att ligga bakom andra bilar. Spelar ingen roll om de håller hastighetsbegränsningen. Kör om. Alla. Det kan vara en bil, men det kan också vara tio bilar. Du ska vara först och så är det bara. Du, förresten - heldragna linjer har ingen betydelse i praktiken.

- du kommer körande och plötsligt ringer det i fickan - stanna genast bilen (nej, du behöver inte vara så noga, lite till höger på vägen går bra) och svara. Du kan ju få böter om du kör och pratar i luren!

- står en bil stilla på vägen - bli upprörd och släng dig på tutan! Detta görs även om nämnd bil har varningsblinkers på. Hen ska inte tro att hen kan komma här och komma här. Stå stilla mitt på vägen på det viset, va!?

- längre raksträckor är till för rally.

- om du möter en bil som på håll liknar en polisbil - lyft instinktivt foten från gaspedalen. Du vet ju att du alltid kör för fort ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).