onsdag 24 april 2013

Ålänningen och trafiken, del 2.

2# Övergångsställen och fotgängare/cyklister

- du behöver inte stanna om fotgängaren inte står mitt på vägen. Då kan du väl sakta in lite. Kanske tuta och vifta lite med handen ("farrtta på!").

- undantag: du måste stanna om du ser en fotgängare tjugo meter ifrån ett övergångsställe. Personen kanske ska gå över vägen!

- kör du bil och ser någon du känner - släng dig på tutan och vinka som en galning. Din bekanta kommer att bli så glad!

- fotgängare får korsa vägen var som helst, i vilken takt som helst. Kommer det en bil medan vägen korsas kan gångtrafikanten rynka pannan, ge billisten ett evil-eye och kanske vinka avvärjande med handen samtidigt. Känns det som att billisten stressar dig över vägen kan du alltid räta upp ditt mittersta finger mot denne när den passerat.

- cyklister med sportiga cyklar och matchande utstyrsel har förkörsrätt överallt. Räknas som bilar. Får, likt fotgängare, också korsa vägen var som helst. Om en cyklist råkar befinna sig på cykelbanan, har denne ingen väjningsplikt ens för bilar vid övergångsställen.


2 kommentarer:

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).