måndag 22 april 2013

Ålänningen och trafiken, del 1.

1# Rondeller
- en kunde tro att rondeller är något en ska sakta in för, men inte om du är ålänning. Närmar du dig en rondell - släng dig på gaspedalen för att sedan tvärnita precis innan du kommer in i rondellen ifall det, otippat nog, kom en bil där.

- det spelar ingen roll var i körfältet i rondellen du ligger och du behöver inte blinka, alla vet ju ändå vart du ska.

- står du och tvekar om du vågar köra in i rondellen, kör gärna in när bilen vid nästa infart börjat köra ut, håll dig gärna till höger så det ser ut som du ändå tänkt svänga ut. Ha handen färdigt på tutan så du kan straffa bilen framför dig.

- undantaget för regeln: kör försiktigt fram till den tomma rondellen. Stanna. Titta ordentligt om det faktiskt är tomt på riktigt. Kör fram tio centimeter. Stanna. Titta. Skutta in i rondellen, kör försiktigt, försiktigt tills du kommit dit du ska. Blinka ut ur rondellen i tid och blinka sedan hela vägen till nästa gång du ska svänga.

2 kommentarer:

  1. Ja, det där med rondeller och framför allt alla som INTE blinkar ut alls eller blinkar i stil "hej, hit skulle jag" när de redan s.g.s. har kört ut från rondellen kan få en annan att bli smått på dåligt humör. Skulle det bara vara nån enstaka av dessa men de kan vara hela köer av dem. Hur ska man då veta när man kan köra ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. MHM! Kanske jag ska göra en extra bara för användningen av blinkers... ;D

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).