onsdag 27 februari 2013

Hallonmoussetårta.

eftersom så många hamnar hit genom att söka på "hallonmoussetårta", tänkte jag att det kanske inte är mer än rätt att jag lägger upp receptet här också. Så det inte blir alldeles värdelöst och de som sökt recept bara börjar gråta. Tråkigt när man måste gråta. Originalreceptet hittade jag här.

 photo hallonmousse_zps5fb83ffa.png

Botten:
200 g smör
3 st ägg
4½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
½ dl ljus sirap
1 dl kakao
1 nypa salt
3 dl vetemjöl
½ dl mjölk
1 st hackad dubbeldaim eller
några rader hackad hushållschoklad

Hallonmousse:
4 st gelatinblad
250 g frysta hallon
2 msk vatten
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
4 dl vispgrädde
3 dl turkisk yoghurt

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och ställ det åt sidan att svalna.

2. Rör snabbt ihop ägg, socker, sirap, kakao, salt och mjöl med en slev.
Tillsätt det smälta smöret, mjölken och den hackade daimen/chokladen.

3. Häll smeten i en välsmord stor rund form.
Grädda i mitten av ugnen 45 min - 1 timme.

4. Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
Koka upp hallon, vatten och socker. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och vispa i dem i hallonpurén.
Låt svalna en aning.

5. Vispa grädden hårt och rör i yoghurten. Under kraftig vispning, häll försiktigt hallonpuréen i gräddyoghurten.

6. Häll moussen över chokladbottnen. Frys.

Tag fram tårtan och låt den stå i rumstemperatur 5 timmar eller i kylskåpet 12 timmar innan servering.

6 kommentarer:

  1. Ska jag pröva laga någon dag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det! Det tar tid, men det är det värt :D

      Radera
  2. Härligt recept!!!!! men grädden och yoghurten då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja! Såg att jag missat det, men jag har kompletterat nu.

      - Vispa grädden hårt och rör i yoghurten. Under kraftigt vispning, häll försiktigt en stråle av hallonpuréen i gräddyoghurten.

      skulle, för övrigt, vara roligt om du skrivit ett namn i rutan och inte bara varit "Anonym" :(

      Radera
    2. Vet inte om jag redan kommenterat, håller på och fibblar här med alla fält att fylla i. I alla fall (med risk att jag redan sagt detta) tusen tack för kompletteringen. F´låt att det blev anonymt men nu tror jag att jag fixat till mitt namn.

      Radera
    3. hahaha, det här är i alla fall den första kommentaren som kommit fram ;)
      Varsågod, och tack för namnet :D

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).