onsdag 27 februari 2013

Ciabatta med soltorkad tomat.

det var någon (som tyvärr inte skrev i något namn i kommentarsrutan) som önskade att jag skulle lägga upp receptet på ciabattan vi bakade förra veckan. Här är det:

 photo soltorkad_zps738977ae.png

25 g jäst
6 dl vatten
2 tsk salt
1 liten burk soltorkad tomat
ca ½ dl olja ur burken med soltorkad tomat
1 dl olivolja
ca 1,7 l vetemjöl special

1. smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37°C. Häll lite av vattnet över jästen och rör tills den löst sig.

2. tillsätt resten av vattnet, oljan, den soltorkade tomaten i små bitar, salt och nästan allt mjöl (spara lite till utbakningen).
Arbeta degen smidig, för hand eller med maskin tills degen släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt, ca en timme.

3. ta upp degen och knåda den smidig på mjölad arbetsbänk. Dela degen i 8 bitar.
Kavla ut varje bit till en avlång kaka, ca 8 x 18 cm. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och pudra över lite mjöl.
Låt jäsa utan bakduk ca 20 minuter.

4. grädda ciabattan mitt i ugnen i 250°C, ca 12 minuter. Låt kallna på galler.

5. klyv och fyll ciabattan med vad du känner för. På bilden ovan är den fylld med skinka, salladsost och groddar. Mums!

receptet kommer ursprungligen ur Rutiga Kokboken.

2 kommentarer:

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).