tisdag 30 oktober 2012

Videoblogg: varför vi flyttade igen.



typ hej världens längsta och långsammaste video, ungefär. Men eh. Tycker du den är tråkig kan du ju bara ... stänga av den, va? Så lever vi vidare i våra små liv, tjoho. Kom ihåg att man inte får mobbas och att Internetmobbning är en dödssynd! Eh, ja. Nåja, i videon förklarar jag lite närmare vad som gjorde att vi flyttade efter ungefär ett halvår på andra stället.

om du tittade lite i alla fall: låter jag som du tänkt dig att jag skulle låta?

10 kommentarer:

  1. Alltså, jag har väl sagt förut det jag har att säga om det där. Blir så arg på den där kvinnan! :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag tror att det mesta är sagt. Jag med, men nu är det över och jag behöver aldrig tänka på det mer. Hurra!

      Radera
  2. usch, jobbigt och orättvist! fy på den hyresvärden! :( men bra att ni kommit därifrån nu och kan börja om - igen...! bättre lycka denna gång, va!

    PLUS: man måste ju bara älska din åländska dialekt, så charmig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja! Så tyckte hon till på det att vi skulle fråga våra vänner om de ville hyra av henne, vi bara "va" typ. Ja, skönt att vara därifrån! Tack!

      hahaha, tack så mycket ;)

      Radera
  3. Alltså guuuuuuud vilka människor! (och allvarligt talat. din dialekt. jag dör vad fint! men någonstans så trodde jag att det var precis såhär du pratade och det känns väldigt fint :) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA! Blir knasig på att tänka på dem!
      (hahaha, tack! Ja, det tycker jag med!)

      Radera
  4. Just nu Maximal hemlängtan09 november, 2012 20:30

    Först och främst, ursäkta att det dröjt så hemskt för mig att svara.. Det är väldigt hektiskt här långt borta i det främmande landet.

    Usch vad tråkigt med snåla hyresvärdar, har varit i samma situation där jag betalade väldigt hög hyra för en lägenhet som jag hyrde av en privat hyresvärd. Denna hyresvärd ägde flertalet stora fastigheter och var mångmiljonär, pengarna från hyran stoppades i fickan och inga pengar lades på att underhålla lägenheterna som sakta förföll. Strömavbrott, element som slutade fungera osv var vardagsmat. När vintern kom så nådde temperaturen 8 grader inomhus (elementen slutade som vanligt fungera och dessutom så blåste vinden rakt in i lägenheten eftersom väggarna inte var riktigt isolerade).

    Det var bara till att flytta :) Tydligen fick hyresvärden dåligt samvete och gav mig 2000 spänn i handen som "plåster på såren", men det kändes ganska fjantigt då jag redan hunnit betala närmare 15000 i hyra.

    Din röst och dialekt är helt underbar! Tusen tummar upp och jag hoppas verkligen att du gör fler videoinlägg, är väldigt fascinerad av din dialekt... Är den typiskt Åländsk eller pratar du lite "svenskare" än de andra där? Du låter ju lite som en norrlänning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, ingen fara!

      JA! Sjukt tråkigt :(
      Jamen åh! Alltså, vilka människor det finns! Jag förstår inte ens att man täcks, som hyresvärd (eller ens som ... privatperson). Det var ju bra ändå, att du kom dig därifrån :)

      hahaha, mjaa, det håller jag väl inte med om, men tack!
      Jag vet inte riktigt, jag tror att jag kanske pratar lite som att jag "håller föredrag" under största delen av videon (jag är ju inte van att prata med kameran! (; ). Annars tror jag att jag pratar mera åländska än de flesta i min ålder, de flesta har blivit väldigt "svenskifierade". Sen är det skillnad på varifrån på Åland man kommer, med hur man pratar. Jag kommer från början från Eckerö (och där bor jag nu också) och här är dialekten annorlunda än om man t.ex. kommer från Geta eller Sund.

      kanske jag kunde göra ett videoinlägg med typiska åländska ord och uttryck, skulle det vara något?

      jag har förstått att man antingen tycker att ålänningar låter som norrlänningar eller "mumintroll", alltså finlandssvenskar. Då tycker jag själv att det är trevligare att låta mer som en norrlänning ;)

      Radera
    2. Ett sådant videoinlägg vore absolut mycket intressant, det tycker jag att du ska göra snarast möjligt!

      Norrländska är mycket vackert, om jag i framtiden ska bo i Sverige så är det definitivt norrland jag ska bo i.. Vackrast natur, vackrast dialekt och mycket trevliga stress-fria människor :)

      Radera
    3. då måste jag fundera vad som är värt att sägas - känner mig alltid som att jag bara låtsas prata åländska vid sådana här tillfällen ;D

      ja, tycker jag med! :D

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).