fredag 6 juli 2012

Önskeinlägg pt. 3.

Photobucket
Photobucket

vilket program använder du när du redigerar dina bilder?
för tillfället Adobe Photoshop CS2, men jag funderar på att skaffa CS5, börjar bli dags, kanske.

hur gör du när du sammanför två foton till ett, som t.ex. porträtt tillsammans med blommor?
- jag jobbar med lager i Photoshop, öppnar bilderna, kopierar över ena bilden i den andra och oftast använder jag "mjukt ljus" och drar ner opaciteten (d.v.s. genomskinligheten) på ena lagret, som jag vill ska smälta in med den andra bilden. Det är lite svårt att förklara, som du kanske märker. Jag kanske kan visa med bilder också, om det är fler som är intresserade av att veta, det blir så omständigt i mitt lilla liv.

använder du något speciellt filter för att få den lite mer brun, gul, rosa färgskalan som dina bilder har emellanåt?
- nej, alltså, jag är en periodare vad det gäller redigering av bilder. Men jag brukar "blanda" ihop lite egna övertoningskartor i Photoshop, lägga över bilderna och sedan pyssla med opaciteten på övertoningarna. Ibland använder jag verktyget "kurvor" och drar lite fram och tillbaka i färgerna, så ordningssam är jag, ehe.

Photobucket

hur får du dina bilder så "mjuka"?
- hm, jag vet inte riktigt. Jag tar det väl lugnt med kontrasterna när jag redigerar, för nästan alla bilder jag lägger upp för allmän beskådan är redigerade (alltså, de bilder jag skriver är oredigerade är oredigerade, men alla andra är "förbättrade" på ett eller annat sätt). Jag brukar använda mig av kurvverktyget och göra en liten s-kurva.

använder du dig av något speciellt objektiv till dina bilder?
- om du klickar här kommer du till sidan där jag listat min fotoutrustning. För tillfället är jag väldigt bekväm och använder mig mest av mitt 50mm - för det är lätt att ha på kameran och man får enkelt till fina bilder med hur mumsigt skärpedjup som helst, ungefär.

har du några tips på hur man får till fina porträttbilder?
- nja, alltså. Jag är inte direkt någon "riktig" fotograf, men saker man kan tänka på är ljus och skuggor, komposition, inställningar på kameran och att bilderna blir bäst om man kan få "modellen" att kunna slappna av framför kameran. Det skadar inte heller att ha ett litet hum om hur man tänkt sig bilderna från början.

Photobucket
Photobucket

6 kommentarer:

  1. Äääh, varför byta bort det älskade cs2 när det ju funkar ungefär så som man vill? ;) ehe. Annars var det ett intressant inlägg :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaha, precis! Och mitt är ju faktiskt lagligt till och med!
      Men det börjar ju bli lite utdaterat och jag tror det skulle vara hälsosamt att någon gång följa med i utvecklingen ;D ... före CS10 kommer ;D

      Radera
    2. hahaha, ja kanske du har en poäng där. Men jag hade ju CS5 ett tag, och jag ogillade det ju så skarpt att jag höll på gå i bitar. Så sen bytte jag ju tillbaka till CS2 igen ;) Sen redigerar ju inte jag så avancerade bilder att jag känner att jag skulle begränsas av CS2 heller förstås :P Så enda skälet till att jag skulle byta bort CS2 är väl när det inte längre är kompatibelt med Windowsvarianterna som kommer ;D

      Radera
    3. ja, jag hade CS4 en stund också, men ... jag är ju lite konservativ. Dock är jag sugen på CS5 nu, för Sami använder det och det verkar helt bra :D

      Radera
  2. Tusen tack för info och alla tips! /Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. roligt att det var till belåtenhet! :D

      Radera

• skriv gärna namn på kommentaren du lämnar.
jag svarar på kommentarer här i min blogg.
• jag godkänner kommentarer innan de publiceras.

• inga bloglovin'-byten. Du kan däremot gärna följa min blogg här.
• spam raderas direkt ("var med i tävling/veckans blogg" är också spam).